8. května 2017
Chia, quinoa, karob, špalda či shiitake. Přestože mnozí nevědí, co si pod těmito cizojazyčnými pojmy představit, milovníci zdravé stravy tyto rostliny znají a přesně ví, jak je využívat.
1 / 5

Chia semínky ze šalvěje hispánské lze například ochutit salát, semeny quiony neboli jihoamerického merlíku nahradit rýži, zrny špaldy zase kávu. V tomto článku představujeme pět netradičních rostlin, které se mohou stát součástí jídelníčku nejen veganů či vegetariánů.

Chia semínka ze šalvěje hispánské

Chia je semínko šalvěje hispánské. Ta se díky svým specifickým podmínkám pro růst pěstuje pouze v oblasti Střední Ameriky. Chia semínkům se přezdívá poklad aztéckých běžců, kteří díky výjimečným vlastnostem semen dovedli mnohem lépe hospodařit s energií. Proto jsou tato semínka mezi sportovci oblíbená dodnes. Jejich unikátnost potvrzuje i fakt, že v době kolem 900 př. n. l. byla v Mexiku využívána jako platidlo. „Chia semínka jsou nesmírně bohatá na živiny. Obsahují až třikrát více železa než špenát, dvakrát více draslíku než banány nebo pětkrát více vápníku než mléko. Rovněž jsou nepřekonatelným zdrojem rostlinných omega 3 kyselin a bílkovin. Díky svému unikátnímu složení mají pozitivní vliv na srdce, cévy a paměť či napomáhají prevenci vzniku Alzheimerovy choroby,“ sdělil Jan Petr ze společnosti Vitalvibe, která je předním dodavatelem bio a raw doplňků stravy. Chia semínka se podle něj dostávají v posledních letech do popředí zájmu. „Chia se konzumují v celku i mleté. Hodí se do různých salátů, lze je přidat také do jogurtů nebo pečiva,“ dodal Petr.

1 / 5