1. února 2017
Češi se posledních několik let naučili mnohem víc zajímat o kvalitu potravin, které kupují, o původ oblečení, které jim visí v šatníku, i o osudy nevytříděného plastového odpadu.

Ruku v ruce s těmito trendy, diskuzemi o zdraví i kvalitě života, se dostalo osvícenství až do našich obýváků. Řada lidí propadla útulnému bydlení ve stylu IKEA, jiní se vrhli na repasování starého rodinného nábytku, dalším dělá dobře minimalismus ušitý na míru.  Jak se Čechům proměnilo bydlení a jakou mu věnují péči?  

Co se změnilo

Za poslední čtvrtstoletí se české domácnosti proměnily, ať co se týče interiéru, elektroniky, tak i spotřebního chování. Před revolucí byly kuchyně vybaveny sektorovým nábytkem s málem spotřebičů a uprostřed obývacího pokoje se majestátně rozkládal televizor značky Tesla, kolem kterého se soustředil veškerý společenský život. Nábytková stěna, konferenční stolek a vitríny s vázami a soškami měly navodit atmosféru prvorepublikových reprezentativních salónků, ačkoliv mohutná výstavba panelákových domů této iluzi nikterak nepomáhala.

Dnes je situace poněkud odlišná. Umakartová jádra, vzorované tapety a spousty pokojových rostlin postupně vystřídaly bílé zdi, tlumené barvy, lepší materiály a větší důraz na detaily. „Nejvíce jsou lidé ochotni investovat do položek, které zároveň zvyšují cenu domu či bytu. Základem je tak dobrá podlaha, kvalitní materiály v kuchyni nebo vyladěná koupelna,“ říká interiérový designér Ivo Prokel, který má deset let zkušeností nejen s českou klientelou. „Poslední dobou se mi však zdá, že jsou klienti ochotni věnovat i mnohem více pozornosti vybavení, které bylo dříve neprávem téměř na úrovni pouhých dekorací, na mysli mám například svítidla,“ komentuje vývoj u českého zákazníka Prokel.

Na trendy v oblasti bydlení reagují i pojišťovny. „Dnešní domácnosti jsou vybaveny řadou drahých technologií. U nového pojištění Můj majetek jsme tak rozšířili rozsah krytých rizik i možnosti připojištění. Mohu jmenovat například pojištění elektrických zařízení tvořících součást stavby či all-riskové pojištění sanitárního zařízení,“ komentuje situaci David Vosika, ředitel Útvaru produktového managementu neživotního pojištění České pojišťovny a dodává: „Se zvyšující se ochotou více investovat do materiálu či technických vychytávek samozřejmě rostou ceny nemovitostí i domácností. Nezapomínejte tak na aktualizaci svých smluv. Nejčastějšími momenty pro aktualizaci jsou rekonstrukce nebo právě pořízení nového vybavení. V těchto případech je potřeba zohlednit vyšší cenu nemovitosti či domácnosti v pojistné smlouvě, jinak se vystavujete riziku podpojištění.“

Inspiraci z nejnovějších trendů lze čerpat na nejrůznějších veletrzích, Češi však raději než „žhavé trendy“ volí nadčasovost. „Přibývá klientů, kteří preferují především funkčnost. Potřebují vybavení šité přesně na míru jejich potřebám, co se týče stylu, mým cílem je najít takový, který jim bude především sedět,“ popisuje potřeby českého zákazníka Ivo Prokel. Konstatuje také, že ačkoli „jedničkou“ českých interiérů je kuchyň, pozornost začínají získávat i dříve opomíjené místnosti, jako je koupelna.

Revoluce v bydlení

Současný vývoj je dozajista výsledkem nepřeberného výběru zboží a revoluce na poli techniky, nábytku a bydlení jako takového. S tím souvisí zvýšený zájem o provedení a estetiku produktů. To mimo jiné potvrzuje tisková mluvčí společnosti Datart, Iva Pavlousková: „Češi sázejí na užitnou hodnotu, kvalitu a také na luxus. Zároveň platí, že naši zákazníci jsou ochotni připlatit si za kvalitnější výrobky,“ popisuje aktuální požadavky Pavlousková. „Před 15 lety si obvykle koupili novou pračku nebo ledničku, až když jim stará dosloužila a nutně tudíž potřebovali novou. Dnes si koupí novou, i když stará ještě funguje, ale nová se jim prostě líbí. Rozhodují se více emotivně, podobně jako například u černé spotřební elektroniky.“

Moderní jsou spotřebiče s jednoduchým designem nejenom v nerezu a bílé barvě. Hodně domácností se rozrostlo o myčky a sušičky, zatímco ještě na začátku 90. let nebyly automatické pračky, mrazničky a televizory běžnou součástí. Stále máme své obývací pokoje, přibyl do nich však televizor s velkou úhlopříčkou, počítač, notebook či tablet. Právě výdaje za počítačové vybavení rok od roku stoupají.

Podle Českého statistického úřadu v roce 2000 za něj utratila průměrná domácnost měsíčně 347 Kč, v roce 2015 tomu je již 521 Kč. Vrůstající tendenci můžeme pozorovat i v útratě za nábytek, proto obchodníci rozšiřují své služby. Množství prodejen tedy nabízí služby kuchyňského studia, kde si zákazníci mohou splnit své sny a nechat si navrhnout kuchyň na míru. Kuchyňské přístroje se rozrostly o tyčové mixéry, roboty, kapslové kávovary a je zde patrné zaměření na zdravější životní styl – za hit sezóny se dá například označit mixér na lahodné smoothie!

U nábytku to nekončí

Řešením interiéru se zabývá řada odborníků, kteří svou práci odvíjí od individuality klientů a jejich přání. Podlahové topení v koupelně již není hudba budoucnosti, nýbrž poměrně běžná součást novostaveb nebo bytů a domů po rekonstrukci. Pořídit si můžeme vlastní saunu, vinotéku nebo zahradní bazén. Možnosti jsou nepřeberné a lidé nezůstávají jen u vybavení. Češi si čím dál častěji rádi připlatí za servis a doplňkové služby, projektanta nebo designéra. Mezi oblíbené se kromě odborného poradenství řadí také doprava a montáž zboží, prodloužená záruka, alarmové zabezpečení či pojištění majetku.