27. ledna 2017
Poslední dobou je velmi moderní používat výraz „superpotravina“. Označuje se tak všechno, co má pro náš organismus blahodárný účinek, a to díky koncentrovanému množství vitamínů, minerálů, antioxidantů a řady dalších prospěšných látek.
1 / 2

Odborníci se předhánějí, kdo objeví exotičtější „superpotravinu“, kterou ale bývá obtížné sehnat, nebo je velmi drahá. Přitom jednu z nich známe a užíváme už tisíce let – kravské mléko.

Mléko, jogurty, sýry, zákysy, tvarohy a další mléčné výrobky jsou považovány za základní zdroje vitaminů a minerálních látek. Představují pro nás doslova vitamínovou bombu.
„Z minerálních látek se jedná konkrétně o  vápník, hořčík, sodík, draslík, fosfor, chlor, železo, měď, zinek, selen, jód. Z vitaminů to jsou jak vitaminy rozpustné v tucích (A, D, E, K), tak i vitaminy B skupiny a také C,“ vysvětluje PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D., odbornice projektu Bílé plus.

Velkou předností kravského mléka je skutečnost, že je velmi dobře využitelné. Pokud vám nechutná v klasické podobě, můžete si vybrat z nepřeberného množství mléčných výrobků. Navíc je můžete kombinovat téměř s čímkoliv.

S čím vám tedy pomohou mléko a mléčné výrobky?

1) Mléko je prospěšné v případě cukrovky 2. typu.

Pokud konzumujeme mléko nebo zakysané mléčné výrobky pravidelně, dochází ke zvýšení citlivosti tkání na inzulín. Tím se snižuje hladina krevního cukru. V konečném důsledku jsou sníženy i nároky na tvorbu inzulínu. Průzkumy ukázaly, že pravidelnou konzumací mléčných výrobků můžeme snížit riziko rozvoje cukrovky 2. typu o 21 %.

2) Mléčné výrobky mohou snížit srdeční choroby i riziko infarktu

Hlavním rizikovým faktorem pro rozvoj cévní mozkové příhody, ischemické choroby srdeční, srdečního selhání a poškození ledvin je vysoký krevní tlak. Studie ukazují, že se mléčné výrobky mohou podílet právě na poklesu krevního tlaku. Za tento pozitivní účinek je zodpovědný hlavně vápník, vitamín D, draslík, fosfor a bioaktivní peptidy obsažené právě v mléce. Studie prokazují, že pravidelná konzumace mléka je spojena s 19 % snížením výskytu srdečních chorob a konzumace mléčných výrobků může redukovat i riziko infarktu.

1 / 2