7. ledna 2017
 | 
Foto: Shutterstock
Indická medicína ájurvéda rozeznává tři typy energií, kterým se říká dóši: jsou to Váta, Pitta a Kapha. Z našeho testu se dozvíte, jaký jste typ, a podle toho zjistíte, co vašemu tělu a duši nejvíce prospívá.

Abyste měla představu, jaký typ jste (zda Váta, Pitta či Kapha), jak se to projevuje a co vám dělá dobře ve stravě i v životním stylu, udělejte si náš test. Zakroužkujte vše, co pro vás platí (i v různých sloupcích), sečtěte body a nejvyšší číslo patří vaší dóše.

Výsledek testu

Osobní konstituce váta

Nejčastější příčiny nerovnováhy: nepravidelný režim, časté cestování, chlad. 
Doporučuje se omezit: syrovou stravu, sušené ovoce, studená jídla a nápoje, fast food, košťálovou zeleninu, müsli.
Vhodná strava: výživná teplá strava zejména sladké, slané a kyselé chuti. Dále mléčné produkty, šťavnaté ovoce, bílé maso a ryby, teplé polévky a nápoje, vařené obiloviny, ořechy a semínka.
Životní styl Váty: doporučuje se mírný pohyb, např. chůze nebo plavání, pravidelnost v jídle, spaní i vstávání, dostatečný spánek, teplé koupele, masáže, omezit cestování a vyhnout se stresu.

Osobní konstituce pitta

Nejčastější příčiny nerovnováhy: horké ovzduší, náročné zaměstnání, strava.
Doporučuje se omezit: příliš pikantní a nevýživná jídla, horké nápoje, kofein, jogurty, sýry, maso, ryby a vejce, koření, cibuli, česnek, lilek, rajčata, papriky, špenát, ředkvičky a ořechy. 
Vhodná strava: ke zklidnění Pittě pomůže pravidelná, harmonizující, teplá a výživná strava ideálně sladké, hořké a trpké chuti. Dále sladké ovoce, bílé maso a sladkovodní ryby, rýže basmati, obiloviny, syrové zeleninové saláty, nápoje v pokojové teplotě a ochlazující potraviny.
Životní styl Pitty: doporučuje se pohyb a fyzické aktivity v chladnějších místech, cvičení ráno a večer při ochlazení teplot, zimní sporty, ale skvěle na Pittu funguje i plavání. Vhodné je nezapomínat na pravidelnou stravu, spánek a uklidňující činnosti, např. meditaci, jógu. A vyvarujte se hněvu a vzteku.

Osobní konstituce kapha

Nejčastější příčiny nerovnováhy: nadváha, špatné trávení, nedostatek aktivity.
Doporučuje se omezit: studená jídla a nápoje, velké porce, sladkosti, příliš sytá a mastná jídla, červené maso, ořechy, sladké ovoce a spaní přes den.
Vhodná strava: jídlo má být lehčí, nízkotučné, převážně hořké, ostré a trpké chuti. Vhodná jsou teplá kořeněná jídla, polotučné teplé mléko, bílé maso, zelenina, rýže basmati, pohanka a med.
Životní styl Kaphy: vhodný je dostatek různorodého pohybu v kombinaci s relaxací. Pozor! Neplést si s nečinností!