8. ledna 2018
Až vaše kamarádka začne s nejnovější zaručenou dietou, vy už budete vědět, oč běží. Sestavili jsme pro vás dietního průvodce.

Jsme denně bombardovány informacemi o nutričních hodnotách, škodlivosti toho či onoho a prospěšnosti čehosi, jehož název jsme si nezapamatovaly. Kdo chce zdravě jíst, má v současnosti problém. Ne s nedostupností potravin, ale s rozhodováním. Máme se pravidelně postit? Vyloučit ze svého jídelníčku laktózu, maso nebo vařené pokrmy? Jsou přísné diety prospěšné? Nebo si můžeme občas u stolu zahřešit?

Raw strava

Vegani umějí upravit zeleninu, luštěniny a semínka na všechny způsoby. Maso často nahrazují sójovými výrobky, tempehem nebo tofu. Oddávají se nejrůznějším závislostem – například na hummusu z cizrny nebo salátu z pečené červené řepy. Pozoruhodnou odnož veganství tvoří vyznavači syrové raw stravy. Odmítají tepelnou úpravu potravin, jejich specialitou jsou koláče ze sušených datlí a špagety z čerstvé mrkve nebo cukety.

Kdo v tom jede: Stella McCartney

Verdikt:
Dejte si pozor na nedostatek minerálů, zejména zinku a železa, které jsou nejlépe vstřebatelné ze živočišných produktů. V rostlinné říši se nenacházejí ani potřebné vitaminy A, B12, D a důležité omega3 mastné kyseliny, které získáváme hlavně z ryb. Nahrazování masných produktů sójovými považuji za naprosto nevhodné. V nich obsažené fytoestrogeny totiž blokují endokrinní systém a mohou ovlivňovat činnost štítné žlázy.