5. února 2019
Fyzioterapeut PhDr. Kryštofem Kuba radí, jak předcházet problémům s pohybovým aparátem:

Špatné nošení kabelek

Bolesti zad může ovlivnit i nevhodné nošení tašek či kabelek. „Především pokud je nosíte denně na jednom rameni. Proto doporučuji nosit batoh nebo si pořídit tzv. „kabelko-batoh“, což jsou módní pěkná zavazadla. Pokud se kabelky nechcete vzdát, tak střídejte ramena a vyberte si tu s delším popruhem, abyste ji mohly nosit i „šikmo“ přes tělo. Občasné poponášení těžkých věcí ale zdravé tělo hravě zvládne,“ říká PhDr. Kryštof Kuba z Certifikované kliniky McKenzie.

Dlouhé sezení u počítače

Dlouhé sezení, stejně tak jako každá jiná dlouhá statická činnost, našemu pohybovému systému nevyhovuje. Ideální je sedět nejlépe s bederní opěrkou, která brání naši páteři proti zhroucení, a pomáhá nám si osvojovat správné držení těla vsedě. Pokud dlouho sedíte, tak si jednou za hodinu až dvě udělejte alespoň na 5 minut krátkou přestávku v podobě procházky. Nemáte-li na to prostor můžete si udělat alespoň pár dřepu, nebo se jenom protáhnout.

Špatný výběr matrace

„Matraci, která tělu nevyhovuje poznáte tak, že se k ránu opakovaně a dlouhodobě budíte s bolestí pohybového aparátu, jste nevyspalí a zatuhlí. Toto ale kromě špatné matrace může znamenat i fakt, že málo spíte či máte špatný životní styl. Ta „správná“ matrace je pro každého jiná. Má se na ní pohodlně ležet a ráno se na ní pak dobře probouzet. Určitým finančně nenáročným kompromisem, který já osobně doporučuji, jsou futony. Jsou to japonské přírodní matrace, plněné surovou bavlnou, vlnou nebo syntetickým rounem a pro změkčení i latexem, “ říká PhDr. Kryštof Kuba.