7. listopadu 2016
Čtyři lidé z pěti rádi a pravidelně pijí kávu, a ženy dokonce ještě víc než muži.

Neobejdeme se bez ní ani na cestách, a tak má v Česku stále větší úspěch varianta „take away“. I tak ale už i Češi požadují, aby káva v kelímku byla kvalitní, a proto se často a rádi zastaví na čerpacích stanicích Benzina.

Kvalitní káva na čerpacích stanicích

Tradiční řetězce rychlého občerstvení disponují desítkami kaváren, přičemž v případě Benziny jde rovnou o stovky míst s novými samoobslužnými kávovary za desítky milionů korun. Pro koncept Stop Cafe je připravena speciální směs kávy, která pochází z plantáží ve střední Americe a Africe. Káva byla několik měsíců testována ve spolupráci s profesionálními baristy. Navíc mají kávová zrna certifikaci fair trade, která pěstitelům zaručuje odpovídající a férovou cenu.

V oblibě mezi ženami vede caffè latte, upřednostňuje ho 41 procent respondentů, naopak z mužů ho pije jen 31 procent. Velký zájem je i o capuccino, které si pravidelně vychutnává 38 procent lidí.

Nové kávovary v rámci Stop Cafe

Další prvenství mají ženy v oblibě kávy s sebou. Coffee to go si objednává 73 procent žen, zatímco muži zřejmě tolik nespěchají – s sebou si kávu bere jen každý druhý.

Z ostatních horkých nápojů je u zákazníků nejpopulárnější horká čokoláda, již si objedná každá druhá žena. „Oproti loňsku si výrazně pohoršilo espresso, které je favoritem pro třetinu lidí. V roce 2015 přitom bylo vůbec nejoblíbenější,“ říká Filip Balcárek z Benziny, který má na starosti gastronomické produkty. „Právě díky rostoucímu zájmu Čechů o dobrou kávu jsme do nového konceptu Stop Café pořídili kvalitní kávovary," dodává.

Kvalitní a snadno dostupná káva je obrovským fenoménem dnešní doby. „Když si vybírají kávový nápoj, je pro zákazníky důležitá právě chuť a také kvalita,“ upozorňuje Štěpán Neubauer z Evropské asociace výběrové kávy. „Pro stále více milovníků kávy je vedle chuti a druhu přípravy důležitý i původ. Mnoho z nich se do detailu zajímá, odkud káva pochází, kdo a jak ji sklízel. Káva již dávno není jen kofeinový nápoj, káva se stala životním stylem nejen pro mladou generaci.“

Průměrně se na jedné čerpací stanici Benzina vypije tisíce šálků kávy měsíčně. Ročně se pak v Česku vypije přes 100 milionů šálků. „Asi 13 procentům zákazníků chutná káva z benzínek natolik, že se pro ni zastaví i několikrát týdně. Alespoň několikrát do měsíce si ji koupí 48 procent konzumentů,“ říká Kateřina Tučková ze společnosti STEM/MARK, která stojí za čerstvými daty z průzkumu.