30. října 2016
Ve tři v noci se probudíte. Budík je nařízený na sedmou, počítáte, že když hned usnete, získáte ještě pěkné čtyři hodiny spánku. Jenže vy usnete těsně před tím, než budík zazvoní…

Počítání oveček nezabírá. Věci, které se přes den zdají schůdné a vyřešené, se v noci mění v obludné problémy, které vám nedají spát. Jste unavená, víte, že ráno vám nezbude než vstát a fungovat, jenže mozek uprostřed noci šrotuje naplno a spánek ne a ne přijít. Jak tomu předejít?


1. Vyrazte ven na světlo!

Střídání světla a tmy určuje, zda jsme bdělí, nebo ospalí a unavení. Jakmile se začne stmívat, pustí se naše tělo do produkce hormonu spánku melatoninu – ale jen když oči předtím pochytaly dostatek denního světla. Proto se snažte v průběhu dne vyjít aspoň na půlhodinku ven. Pro představu: světlo v kanceláři má zhruba 750 lx (lux je jednotka intenzity osvětlení), při zatažené obloze je venku světlo asi 10–20 tisíc lx, slunce poskytuje světlo o intenzitě sto tisíc lx.