30. října 2016
Ve tři v noci se probudíte. Budík je nařízený na sedmou, počítáte, že když hned usnete, získáte ještě pěkné čtyři hodiny spánku. Jenže vy usnete těsně před tím, než budík zazvoní…
1 / 3

Počítání oveček nezabírá. Věci, které se přes den zdají schůdné a vyřešené, se v noci mění v obludné problémy, které vám nedají spát. Jste unavená, víte, že ráno vám nezbude než vstát a fungovat, jenže mozek uprostřed noci šrotuje naplno a spánek ne a ne přijít. Jak tomu předejít?


1. Vyrazte ven na světlo!

Střídání světla a tmy určuje, zda jsme bdělí, nebo ospalí a unavení. Jakmile se začne stmívat, pustí se naše tělo do produkce hormonu spánku melatoninu – ale jen když oči předtím pochytaly dostatek denního světla. Proto se snažte v průběhu dne vyjít aspoň na půlhodinku ven. Pro představu: světlo v kanceláři má zhruba 750 lx (lux je jednotka intenzity osvětlení), při zatažené obloze je venku světlo asi 10–20 tisíc lx, slunce poskytuje světlo o intenzitě sto tisíc lx.

1 / 3