11. října 2016
Nedali jste zatím sauně šanci, protože si myslíte, že vás tam čeká jen vedro a nuda? Nesmysl! Nikde si líp neodpočinete. Nikde se teď na podzim líp nezahřejete. Takže šaty dolů a jdeme se potit!

Sauna má skvělé účinky na tělo i duši, na podzim se v ní navíc otužíte a připravíte na blížící se zimu. Princip je jasný – střídají se fáze prohřátí, následného ochlazení a pak příjemná relaxace. Jak by to tedy správně mělo vypadat?

Prohřátí

Obvyklá teplota v sauně je kolem 90 °C. Pro začátečníka je to možná nepochopitelné, ale v takovéhle teplotě se můžete cítit skvěle. Máte pocit, že to je nesnesitelné, že nevydržíte ani minutu? Vyberte si saunu s nižší teplotou, třeba 40–60 °C. Doba, po kterou zůstanete v prohřívárně, je individuální, doporučuje se 10 až 15 minut. Pro začátek zůstávejte na dolních lavicích, u stropu je největší vedro.

Ochlazení

Z prohřívárny musí vaše kroky v každém případě vést do sprchy. Zkuste vydržet studenou! A pak skočte do ochlazovacího bazénku nebo se polijte vědrem s ledovou vodou. Parádně si tak rozproudíte krev! V bazénku napočítejte aspoň do desíti. Geniálním saunovým vynálezem je nádoba s ledovou tříští, kterou si ochladíte obličej a krk. Pak se osušte a ulehněte na lehátko.

Relax

Po zchlazení následuje odpočinek. Nezapomeňte doplňovat tekutiny, ideální je neperlivá voda. Na alkohol v sauně určitě zapomeňte!

Absolvovat bystě měla tři „kolečka“ – ohřátí, ochlazení, relax, na což by vám měla stačit hodina a půl až dvě hodiny. Pak se budete cítit uvolněně, odpočatě a pozor – říká se, že dvě hodiny po sauně je žena nejkrásnější!