6. října 2016
Zkuste dodržovat jídelníček podle zásad sezonní diety. Není to vůbec nic složitého. Stačí, když se budete řídit aktuálním ročním obdobím. Uvidíte, jak taková strava vašemu organismu prospěje.

Přizpůsobovat skladbu jídla podle toho, zda právě panuje léto nebo zima, je v našich zeměpisných podmínkách do určité míry nutností. Ročním obdobím se museli řídit i naši předkové. Proto u nich na jaře a v létě převládala čerstvá strava převážně rostlinného původu, s příchodem podzimu a zimy konzumovali především energeticky vydatné potraviny. Postupně se krátí dny a nižší teploty získávají navrch, což není pro organismus nic příjemného. 

CO JÍST

Podzim je obdobím jablek. Ta jsou bohatá na vitamin C i vlákninu. Proto využijte rozmanité nabídky a konzumujte jedno jablko denně. Jablka lze navíc připravovat na různé způsoby, včetně tepel­né úpravy, takže nemusíte mít obavy, že se vám ‚přejedí‘. Při umírněné konzumaci tělu prospívá hroznové víno – dodá draslík, odvodňuje, čistí ledviny a močové cesty. Dovede úspěšně bojovat i s únavou a nervozitou. Bude-li počasí přát houbám, vyrazte na ně – mají nízkou energetickou hodnotu, obsahují minimum tuku a žádný cholesterol.

KDYŽ VÁS HONÍ MLSNÁ

Zkuste sušená dýňová nebo slunečnicová semínka. Jsou bohatá na stopové prvky i vlákninu.

NEPODCEŇUJTE POLÉVKY

Jíst je můžete po celý rok, jen dbejte na jejich dietnější úpravu. Nejvhodnější jsou zeleninové, ale zapomeňte na zahušťování jíškou. Na podzim a v zimě připravujte polévky hutnější (snadno je zahustíte rozmixovanou zeleninou), po zbytek roku jsou vhodnější zeleninové vývary. K dochucení používejte čerstvé bylinky.

Nejzdravější suroviny do polévky:

Chilli – prohřívá tělo a ničí bacily
Kari – bojuje proti nachlazení
Rajčata – ozdravují srdce
Čočka – zajistí lepší trávení
Košťály – posilují kosti

Vyzkoušejte podzimní polévky, recepty zde!