11. září 2016
2 / 2

Vonné tyčinky a svíčky v kuchyni

Nástraha: Čichové vjemy okamžitě útočí na limbický systém v mozku, jenž zodpovídá za spouštění a řízení základních pudů, jako jsou strach, stres či – hlad. Některé vůně jeho činnost tlumí, zatímco jiné ji naopak aktivují. Které patří mezi dietní záškodníky? Třeba sladký závan pomerančů, vůně limetky nebo grapefruitu.

Náprava: Naplňte aromalampu fenyklovým olejem. Tahle kořenitá vůně totiž pocity hladu naopak tlumí. Už římští vojáci žvýkali při dlouhých pochodech fenyklová semínka.

Věčeře ve dvou

Nástraha: Možná nerada jíte sama, takže pokud zrovna není po ruce přítel, se kterým byste si mohla hostinu vystrojit, hodujete se spolubydlící. Během jídla se prostě ráda bavíte – takže si ale ani nevšimnete, že vaše břicho už dávno křičí „stop“. Podle americké studie stačí večeřet s jediným společníkem a žaludek se vám zaplní o třicet pět procent víc, než kdybyste konejšila hlad sama. Večeře ve čtyřech vás donutí spolykat dokonce o sedmdesát pět procent víc jídla.

Náprava: Nesnášejte mísy přímo na stůl s tím, že si každý nabere, kolik bude chtít. Ve skutečnosti si totiž budete z hrnců neustále přidávat a spořádáte víc, než kolik jste původně zamýšlela. Jestliže si porci na talíř naberete už u sporáku, nebude vás tolik pokoušet k nekonečným přídavkům.

Věčně puštěná televize

Nástraha: Jakmile si k večeři pustíte oblíbený seriál, přestanete vnímat, kolik toho vlastně jíte a zda jste se už zasytila. Nedávný psychologický experiment ukázal, že lidé, kteří denně hodinu sledovali televizi, snědli o osmadvacet procent víc jídla než lidé, kteří ji zapínali v průměru jen na půl hodiny denně.

Náprava: Když se chystáte jíst, neoddávejte se přitom žádné jiné aktivitě. Vypněte televizi a odložte také čtení e-mailů nebo listování časopisy. Soustřeďte se pouze na chuť jídla a snažte se hodovat u jídelního stolu a v předem určené době.

Plná lednice

Nástraha: Jakmile sáhnete do ledničky pro smetanu do kávy a oči vám přitom spočinou na šlehačkovém dortu, okamžitě na něj dostanete chuť. Potraviny uložené do přihrádky v úrovni očí jsou totiž nejzákeřnějšími lákadly k neplánovanému přejídání.

Náprava: Tučné pochoutky uchovávejte v nejspodnějším a nejskrytějším šuplíku lednice. Naopak na přední místa vystavte zeleninu a ovoce. Tím si hlad zaručeně ochočíte.

Tlumené osvětlení

Nástraha: Psychologové tvrdí, že mnohem snáze porušíte dietní zásady, když si k jídlu ztlumíte v kuchyni světlo. Během večeře při svíčkách tak můžete spořádat až dvakrát větší porci, než kdybyste s milým večeřela v jasně osvětlené místnosti. Tlumené osvětlení totiž podvědomě prodlužuje pocit hladu a vyvolává pocit, že na vaše hříchy nebude vidět.

Náprava: Večeři s drahým žvýkejte pod silnou lampou a tajemné šero si ponechte až na následující postelové sbližování – prodlužuje totiž i sexuální touhu!

2 / 2