6. září 2016
Nové zaměstnání je jako nástup na novou školu. Neznámá místnost plná cizích lidí vám zpočátku způsobí šok. Klid, zaplujete sem díky těmhle tipům:

Neseparujte se

Co nejdřív se staňte plnohodnotnou součástí týmu! Požádejte proto šéfa, ať vás hned na začátku představí lidem, s nimiž budete po celou dobu spolupracovat. Přitom pochyťte jména a pracovní náplň kolegů. „Nečekejte, že vás budou mít rádi, ale předpokládejte, že vás již rádi mají,“ doporučuje lektorka rétoriky Alena Špačková v knize Umění dialogu – Jak si s lidmi opravdu porozumět (vydala Grada). „Zajímavou se stanete, pokud se budete vy sama viditelně zajímat o svého partnera, tedy opakovaně ho oslovíte jménem, žádné ,heleďte‘ nebo ,poslyšte‘, a budete více naslouchat než mluvit,“ nabádá expertka.

Chovejte se pěkně i k těm, co jsou na nižší pozici než vy

Kolegové jsou sakra všímaví k tomu, jak jednáte s ostatními, a někteří mají na pracovní půdě mnohem větší moc, než se na první pohled zdá. Pokud na ně budete nepříjemná, v budoucnu vás nevytáhnou z maléru, který může nastat. Jasně, vždycky vám někdo prostě nesedne, ale vyplatí se projevit snahu a laskavost. Až budete třeba procházet kolem recepce, sem tam převezměte balíček pro kolegu, který sedí v kanceláři vedle vás.

Nehrajte si ve zkušební době na někoho, kým nejste

„Vaši noví kolegové spolehlivě odhalí vaši přetvářku – dřív než cokoliv jiného,“ upozorňuje psycholog Dalibor Špok. „Tohle se nikdy nehodnotí pozitivně. Pokud jste tedy spíše tišší introvertní typ, nesnažte se hned první den oslnit neustálou bujarou komunikací a naopak. Chovejte se hlavně přirozeně, v souladu se svojí osobností, slušností a respektem k druhým. Uvědomte si, že respekt k druhým vždy také znamená toleranci k rozdílnosti.“

Uvolněte se

„Nezapomínejte ani na to, že váš hlavní úkol není hned všechny mocně okouzlit, ale především dobře a co nejrychleji pochopit náplň práce a také se rozhodnout, zda tu chcete zůstat, nebo ne,“ upozorňuje kouč Špok.