Generace Y neboli tzv. mileniálové jsou podle průzkumů nejvystresovanější lidé na zemi. Původně se označovala jako Y generace narozená kolem poloviny 80. let minulého století, dnes už tento pojem zahrnuje i lidi narozené na konci let sedmdesátých.
Ještě před deseti lety se příslušníci generace Y popisovali jako sebevědomí, sebejistí, toužící po kvalitě a pohodlí, jako ti, kdo vědí, co chtějí, a považují za své přirozené právo to dostat. Poslední průzkumy však ukazují, že tento popis zastaral a s realitou nemá moc společného. Zeptejte se přímo mileniálů, jak se cítí, a nejčastější slovo, které uslyšíte, bude stres.
Přestože v mnoha ohledech se již od druhé světové války každá následující generace měla lépe než generace předchozí, s generací Y možná přichází zlom. Jistě, mají lepší telefony než generace X odkojená na MTV, cestování je levnější a jednodušší a možnosti komunikace jsou neporovnatelné. To je všechno bezva, řekne mileniál, ale můj hlavní životní pocit je frustrace a úzkost.
Vědí to lékaři, vědí to psychiatři. Ordinace jsou plné lidí, kteří trpí nemocemi spojenými s přílišným chronickým stresem. Žádná jiná generace nepolykala prášky proti depresím a úzkostem s takovým gustem jako právě Y. Proč jsou ale tak vystresovaní?
BRUTÁLNĚ JEDNODUCHÁ ODPOVĚĎ
Přestože existuje několik podrobných studií, které hledají důvody vysoké stresové hladiny mileniálů, ptáte-li se přímo jich, jejich odpověď je lakonická a neúnavně se opakuje: peníze. To, že lidé ve finanční tísni a ze sociálně slabých vrstev zažívají zvýšený stres, víme už dlouho. Nyní však podobný stres začínají zažívat i střední vrstvy. Ano, většina lidí se stresuje kvůli nedostatku financí, a to i přesto, že jich mají více, než měli jejich rodiče. Už si však možná neuvědomujeme, že podle svých měřítek jich mileniálové potřebují mnohem víc. Přežít už nestačí. Nechat děti vystudovat?
To je přece naprostý základ. My musíme nechat děti vystudovat výborně. Kvalitní oblečení, ukázková dovolená, drahé zájmové kroužky pro děti, rekonstruovaný byt nebo aspoň nová kuchyně, každé tři roky lepší auto, každý rok nový smartphone. Jak zůstat klidný, když úspěch je jediná možnost? A protože nikdo nemůže být neustále a vždy jen úspěšný, snažíme se aspoň o image úspěchu, když už ho nemůžeme mít doopravdy.