13. června 2016
 | 
Foto: Shutterstock
Cítíte se někdy ráno ještě utahanější, než když večer padnete do postele? Únavu možná způsobují oslabená játra. Zjistili jsme, jak je můžete vyčistit i po návratu z nočního tahu!

Udělejte tohle: dejte si turka

Černá káva vás postaví na nohy. Neobsahuje jen kofein, ale i antioxidanty, lipidy, flavonoidy a polyfenoly, které chrání buňky před poškozením kouřem, znečištěným ovzduším a slunečním zářením. (Proto také mívají kuřačky takovou chuť na kávu!) Kyseliny chinová a kávová vás proberou a ještě omezují vznik cirhózy neboli ztvrdnutí jaterní tkáně, jež v pokročilé fázi může způsobit selhání jater a dokonce i smrt.
Tip: Podobné účinky jako káva má i zelený čaj.

Vyhněte se: sladkým limonádám

Nadměrná konzumace cukru, pití alkoholu a obezita mohou způsobit, že se vám v játrech začne hromadit tuk a omezí jejich očistnou funkci, což může způsobit mnoho dalších zdravotních potíží, třeba únavu a zahlcení těla toxiny.
Tip: Místo slazeného džusu a limonád posnídejte ovocný salát. Ovoce obsahuje vlákninu, která zpomalí vstřebávání cukru do těla, a tím chrání i vaše játra.

Co ještě pomůže: živý jogurt

Z kocoviny se dřív vzpamatujete a hlavně ulevíte tělu, když si skočíte do ledničky pro jogurt s živou mikroflórou (třeba bílý Hollandia či Activia). Probiotické bakterie, které obsahuje, urychlí regeneraci těla a posílí vaši imunitu, protože pomohou odbourat škodlivé bakterie a toxiny.
Tip: Chcete pít v baru zdravě? Objednejte si třetinku belgického piva Hoegaarden – obsahuje kvasnice a vitaminy, které vám rozzáří pleť i vlasy. Výborně chutná s džusem z černého rybízu.

Poznejte pravdu

Veďte si dva měsíce záznamy, kolik alkoholu vlastně vypijete. A upřímně si položte otázku: Vydržela byste pár týdnů abstinovat? Pijete někdy sama? Pokud stres z práce denně zaháníte u televize se skleničkou (dvěma, třemi) červeného, tělo pak potřebuje delší čas na odpočinek a ráno se cítíte unavenější.
Tip: Večerní procházka vás osvěží lépe a na delší dobu.