5. května 2016
Bílkoviny by měly tvořit součást jídelníčku (25%), protože jsou nutné pro stavbu svalů.

Bílkoviny nejsou jen pro sportovce, aby vaše tělo nebylo beztvaré, je nutné, aby se bílkoviny ve vašem jídelníčku objevily. Také je důležité vědět, že mají poloviční obsah tuku než sacharidy a lépe vás zasytí.

Fazole a čočka

Luštěniny obecně jsou plné bílkovin. Jeden šálek fazolí ukrývá až 14 gramů bílkovin a čočka dokonce 18 gramů. Organismu také dodávají vlákninu, díky níž lépe trávíme.

Cizrna

Cizrna patří také mezi luštěniny, a její další výhodou je vysoký obsah vitaminu B, minerální látky a opět vlákninu. Údajně méně nadýmá než ostatní druhy luštěnin. Nadýmání se dá zmírnit tím, že při vaření vložíte do hrnce snítku tymiánu, majoránky, saturejky nebo trochu kmínu.

Maso

Ideálním zdrojem bílkovin je samozřejmě maso. Kvalitní hovězí steak je hotová bílkovinová bomba, která navíc obsahuje i důležité aminokyseliny. Doporučuje se také kuřecí maso, ale zde dejte pozor na to, kde bylo kuře chováno – ideální je bio přírodní chov. Další vhodné maso je rybí. Ryby si připravujte co nejčastěji, vaše tělo vám poděkuje.

Vejce

Jsou také plné bílkovin a navíc jsou levnější než hovězí steak. Při jejich přípravě nepoužívejte příliš velké množství oleje, abyste tělu nepřidávali zbytečnou energii navíc.

Mléčné výrobky

Tvaroh, jogurty a celkově mléčné produkty mají vysoký poměr bílkovin. Čtěte informace o poměru bílkovin na etiketě produktu.

Tip: pokud patříte mezi fyzicky aktivní jedince, měli byste konzumovat více bílkovin, než váš soused, který jen leží u televize.