1. května 2016
Pokud máte ráda sebe a své tělo, dobrovolně mu neubližujte a vyhněte se velkým obloukem některým potravinám či aditivům!
1 / 2

Nevhodný jídelníček může mít na svědomí nejen nadbytečné kilogramy, ale také zažívací potíže, alergie a v krajním případě i rakovinu. Ano, jedna sklenice limonády nebo párek vás nezabijí, dáte-li si však každý den lahev coly, možná si zaděláváte na problém – třeba v podobě osteoporózy.

Umělá sladidla:

Nemůžeme všechna házet do jednoho pytle. Mezi bezpečná, alespoň zatím, patří sukralóza. Stejně jako ostatní sladidla byla objevena náhodou při pokusech vyrobit nové druhy insekticidů.  Jistě se vyhněte jinému, jehož použití je zakázáno např. ve Spojených státech nebo v Norsku. Cyklamát má podle některých studií dokonce karcinogenní účinky. Velmi podobně je na tom s pověstí také aspartam – existuje řada tvrzení, že má spojitost s rakovinou, depresí či poruchami chování.

Ztužené rostlinné tuky:

Tuky k životu potřebujeme a tzv. nízkotučná dieta by se měla držet pouze pod dohledem lékaře. Vědci každý rok zveřejňují nové studie a výrobci v návaznosti na to neustále upravují složení. Není to tak dlouho, co odborná veřejnost brojila proti margarínům, v závěsu se na paškál dostal ztužený tuk v plněných oplatkách. Za vším hledejme tzv. trans-nenasycené mastné kyseliny. Při přeměně oleje v tuk se používá hydrogenace a právě při ní se nenasycené kyseliny mohou nejen přeměnit na nasycené, ale i na formu škodlivější – TMK. Zvyšujeme si jimi riziko kardiovaskulárních chorob i dalších poruch typu diabetes.

Uzeniny:

Obsahují celý koktejl zdraví neprospěšných látek. Čím méně masa a nižší cena, tím hůře. Uzeniny velmi často přispívají k obezitě, rakovině tlustého střeva, škodí také srdci. Negativní vliv má především vysoký obsah škodlivých tuků, kuchyňské soli a přídatných látek. Máme-li mezi slepými hledat jednookého krále, bude to nejspíše šunka. Na opačném konci žebříčku jsou pak párky, levné salámy a paštiky. Sledovat na etiketách byste měli nejen množství éček, ale také soli. V ní obsažený sodík vytěsňuje z organizmu draslík, který nás chrání před vysokým krevním tlakem a infarktem. Éčka v uzeninách, na mysli máme hlavně dusitany, zvýrazňovače chuti a konzervanty, pak mají na svědomí celou řadu komplikací. Zvyšují krevní tlak, dráždí žaludek, zvyšují výskyt rakoviny tlustého střeva i osteoporózy.

1 / 2