Jak se vyznat v luštěninách

Luštěniny jsou zdravé a měly by se minimálně jednou za týden objevit v našem jídelníčku.

Hrách žlutý a zelený

Hrách má vysoký obsah vitaminu A a vitaminy skupiny B. Hrách je jedna z nejznámějších luštěnin u nás, naši předkové často připravovali hrachovou kaši či polévku.
Energetické hodnoty (ve 100 g):
1377 kJ/323 kcal
bílkoviny: 25 g
sacharidy: 57 g
tuky: 1 g

Cizrna

Pomáhá snižovat cholesterol, předcházet zácpě a posiluje nervovou soustavu. Cizrna se často doporučuje, když trpíte nadměrným stresem a máte sklony k depresi.
Energetické hodnoty (ve 100 g):
1525 kJ/364 kcal.
bílkoviny: 19,3 g
sacharidy: 60,7 g
tuky: 6 g

Královna luštěnin chutná a neohrozí vaší linii

Čočka hnědá a tmavozelená

Čočka je velice výživná luštěnina, která obsahuje jen málo tuku. Je bohatá na kyselinu listovou a železo, obě látky pomáhají předcházet chudokrevnosti.
Energetické hodnoty (ve 100 g):
1866 kJ/446 kcal.
bílkoviny: 22 g
sacharidy: 49 g
tuky: 1 g
vláknina: 22 g

Čočková polévka 7x jinak

Čočka červená

„Červená čočka je bohatým zdrojem železa, selenu, fosforu, zinku, vitamínu B6. Škroby obsažené v čočce (i jiných luštěninách) se díky obsahu vlákniny vstřebávají pomalu a umožňují tak rovnoměrné uvolňování glukózy do krve, díky tomu doporučuji sportovcům čočku jako například rychlou odpolední svačinu.“ říká Milan Merva, specialista na zdravý životní styl značky Menu Gold a osobní trenér.
Energetické hodnoty (ve 100 g):
1325 kJ/312 kcal.
bílkoviny: 24 g
sacharidy: 51 g
tuky: 1,3 g
vláknina: 4 g

Fazole

Obsahují 24-30% kvalitních rostlinných bílkovin. Fazole mají nízký glykemický index, vysoký obsah vlákniny, tudíž zasytí na dlouhou dobu.
Energetické hodnoty (ve 100 g):
1375 kJ/327 kcal.
bílkoviny: 23,5 g
sacharidy: 59,8 g
tuky: 1,6 g
vláknina: 17 g

Zdravé jídlo za málo peněz

Rady

  • Pravidelným používáním luštěnin předejdete nadýmání a vaše tělo si zvykne na lepší využití látek v luštěninách obsažených.
  • Luštěniny je vhodné před vařením namáčet.
  • Používejte čerstvé nikoliv konzervované luštěniny.
  • Pro snížení nadýmání vařte luštěniny z bylinkami.
  • Luštěniny jezte především během dne. Večer si raději dejte zeleninu!
Autor: Menu Gold
Foto: Shutterstock,
DISKUZE KE ČLÁNKU
DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY Volný čas