4 krizové momenty při dietě: Jak je překonat?

Každá z nás, která se dřív nebo později bude odhodlaně pouštět do jakékoliv diety, spadne pravděpodobně jednou do krize. Máme pár rad, kdy krizi odhalit předem a ‚vypéct‘ ji.

Je opravdu hodně diet, návodů, receptů, jak efektivně zhubnout. Pravidelně vám přinášíme nějaký tip na novou dietku, jak posílit svaly nebo jak rychle shodit do šatů. Ale co si budeme nalhávat, jsme jenom lidi a krizí, kdy se vám chce s dietou na den dva přestat, nebo večerů, kdy si říkáte ‚dnes by mohla dieta počkat‘, je nespočet. Tady jsou čtyři největší.

✖ Krize č. 1 – návštěvy

Úspěšně dodržujete všechna dietní opatření, sotva ale přijdete na návštěvu ke známé, valí se na vás ze všech stran pobídky k ochutnání všech možných, jen ne dietních dobrot. Odmítnout by znamenalo urazit, cítíte se rozpolcená. Máte dvě možnosti. Buďto své kamarádce (matce) nahlásíte předem, že držíte dietu, a poprosíte ji o vytvoření dietní mňamky, anebo si budete pečlivě vybírat ta nejméně hříšná jídla a budete uždi­bovat opravdu jen lehce.

✖ Krize č. 2 – hříšné rituály

Jste zvyklá zobat u televize chipsy či jiná zakázaná jídla? Zaměstnejte se něčím, co vás od nutkání odláká. U televize můžete například cvičit nebo se věnovat domácím pracem, například žehlení. Pokud je touha silnější než vy, volte zdravé pochoutky – například ovocný salát...

✖ Krize č. 3 – chuť na sladké

Jakmile vás přepadne chuť na sladké, odveďte pozornost jinam. Běžte si například zaběhat, projít se do parku nebo si udělejte pořádek v šatníku. Činnost by vás měla dostatečně zaměstnat, u pasivních úkonů, jako je například čtení nebo surfování po internetu, hrozí, že vám budou myšlenky neustále odbíhat do vaší spíže. Pomáhá také vypít velkou sklenici vody. Pokud si opravdu nemůžete pomoct, dejte si, již tradičně, jeden čtvereček hořké čokolády. Ale opravdu jen jeden!

✖ Krize č. 4 – emoční hlad 

Stres, nuda, smutek, to všechno vás může dohnat k lednici, přestože jste třeba před chvílí obědvala. Jídlo máme spojené s příjemnými pocity, proto v něm často hledáme jakousi spásu. Díky tomu ale jíme, i když ve skutečnosti nemáme fyzický hlad. Jedná se spíše o hlad emoční – toužíte po útěše, zklidnění či rozptýlení. Pozitivní pocity jsou ale vzápětí vystřídány výčitkami a pocitem vlastní neschopnosti. Jak z bludného kruhu ven? Hltáte-li především ve stresu, vsaďte na pohyb – i pětiminutová rozcvička pomůže. Zajídáte-li úzko­sti nebo nudu, najděte si koníček. Co vás baví, jaký sen byste si chtěla splnit? Chovejte se k sobě jako k člově­ku, kterého máte rádi, a pokud přece jen zhřešíte, odpusťte si. Nikdo přece není dokonalý!

Autor: jpž
Foto: Shutterstock,
DISKUZE KE ČLÁNKU
DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY Volný čas