4. ledna 2017
Ráno nemůžete vstát, mlsáte sladkosti a skleslé náladě klidně můžete říkat věrná společnice? Možná máte SAD – sezonní afektivní poruchu.
1 / 2

Zimním blues neboli sezonní afektivní poruchou (SAD – Seasonal Affective Disorder) trpí odhadem každá desátá z nás. Jejím hlavním původcem je především nedostatek slunečního záření, které ovlivňuje práci mozku a produkci hormonů.

Něco mezi
SAD není jen špatná nálada, z té se dá rychle dostat spánkem, sportem apod. V případě sezonní afektivní poruchy jde o dlouhodobější stav, ze kterého se nelze jen tak vymanit. SAD navíc může u citlivějších jedinců sklouznout do vážnějších forem deprese nebo přimět člověka k neuváženým krokům, dokonce i k sebevraž­dě. O tu se častěji pokoušejí muži, ačkoliv ženy jsou k ní až čtyřikrát náchylnější.

Hlavní příznaky SAD:
✔ Nadměrná spavost
Opatření: Snažte se nepodlehnout. Nespěte zásadně přes den, v noci jen svou nezbytně potřebnou dávku. I o víkendu si nařiďte budík, abyste si odpočali, ale nespali moc dlouho.
✔ Nezájem o sex
Opatření: Jděte sportovat. Pomáhají zvlášť vytrvalostní spor­ty – nabuzený organismus vám pak pomůže i při postelových hrátkách.
✔ Zvýšená chuť na sladké
Opatření: Když už sladké, tak čtvereček co nejkvalitnější čokolády, která obsahuje látky stimulující tvorbu endorfinů. Odborníci radí proti depresi alespoň jeden banán denně, vhodné je i hroznové víno. Dále pomáhají jídla obsahující látku tryptofan, která se v těle mění na serotonin, příznivě ovlivňující náladu a duševní pohodu. Potraviny s tryptofanem: humr, chřest, krůtí maso, slunečnicová semínka, sýr cottage, ananas, tofu, špenát a fazolky mungo.

1 / 2