4. prosince 2015
 | 
Foto: Shutterstock
Už dávno nejde jen o setkání rodiny a zpívání koled. Vánoce dnes připomínají spíš svátky přejídání a lenošení u pohádek. Děsí vás, že zase přiberete na váze? Zkuste pár chytrých tipů!
1 / 2

Vánoce představují pro průměrného Čecha pořádně zatěžkávací období, podle průzkumů lidé během svátků přiberou dvě až pět kilo,“ říká nutriční terapeutka Karolína Hlavatá. Vyhnout se váhovému přírůstku přitom není tak složité, jak se může zdát. Spíš než na jídlo se zkuste zaměřit na pohodu, vůni a atmosféru vánočních svátků. Jejich duch vás pak prostoupí mnohem intenzivněji.

Pečte s rozmyslem

„V první řadě si musíme uvědomit, že Vánoce nejsou svátky obžerství a že trvají pouze tři dny. Problém bývá v přejídání a zejména pak v dojídání přebytků,“ dodává Hlavatá. Radí proto pojmout letos Vánoce trochu jinak, skromněji. „Pokud rádi pečete, vychutnejte si tu atmosféru, používejte klidně klasické máslo, domácí rybízovou zavařeninu, pečte žitné perníčky a hlavně preferujte především klasické sušenkové typy cukroví bez tučné náplně,“ doporučuje výživová poradkyně. Cukroví by vám skutečně mělo stačit jen z jedné dávky, možná i jen z poloviční. Na stůl ho pak nachystejte jen ve chvílích, kdy tam opravdu patří, a pak ho zase ukliďte, aby vás nelákalo k celodennímu ujídání. Po svátcích zbylé dobroty rozdejte.

Obdarovat můžete třeba babičky a dědečky, kteří už většinou nemají sílu, aby sami pekli, něco také určitě udáte v práci, kde máte zajisté i kolegy, kteří cukroví sami nedělají a rádi si od vás něco vezmou. Jestli chcete mít stále něco na stole, přichystejte si raději mísu s ovocem nebo talíř se sušeným ovocem, které je dobré a navíc výživově hodnotné.

Zdravější Štědrý den

O bramborový salát ani kapra se ochudit nemusíte, ani když si chcete udržet štíhlou linii. Máte dvě možnosti, buď si dáte klasické jídlo, ale sníte ho výrazně méně, nebo si pokrm zkuste připravit zdravěji. „Večeři můžete ozvláštnit pečenou rybou, nikoliv smaženou, salát udělejte bez majonézy, jen lehký, jako to umějí například na Moravě,“ radí Hlavatá. Majonézu můžete nahradit bílým jogurtem nebo ji s ním alespoň nakombinovat.

Pokud trváte na rybě v trojobalu nebo řízku, položte maso hned po vytažení z oleje na ubrousek a nechte přebytečný tuk vysát. Další možností je ponořit maso po osmažení na pár sekund do vroucí vody, která olej zachytí. A jak je to s tradičním půstem, díky kterému večer uvidíme zlaté prasátko? Odborníci ho příliš nedoporučují. U večeře pak totiž sníte zbytečně velkou porci.

1 / 2