7. října 2015
Aby vaše jméno znělo kvalitně, nemusíte být celebritou. Renomé se dá vybudovat i jinak, tvrdí Olga Pohl, která se věnuje brandingu.
1 / 2

Co znamená slovo branding, jsem se dozvěděla před lety, když jsem ještě pracovala jako tlumočnice. Bylo to v hotelu Praha a kolegyně mě poučila, že brand znamená značka. Hotel Praha už nestojí a já se od té doby o značce leccos naučila. Třeba to, jak vám pomůže prosadit se.

Sama sobě značkou?

Co je to vlastně značka? Visačka na nové sukni, nápis na flakonu nebo logo na boku letadla? Brand je především otisk, který vám vůně parfému nebo zážitek z cesty letadlem zanechá v mysli. Silná značka se neobejde bez jasně definované identity. Když chcete, aby vaše jméno mělo sílu značky, musíte vědět, kdo vlastně jste. Ujasnit si, v čem jste jedinečná.

Najít cesty, jak okolí přesvědčit, že má chtít právě vás. Můžete namítnout, že člověk přece není zboží, na které lze pověsit visačku s cenovkou a pak ho prodat. Ani já to tak nevnímám. Ale jsem přesvědčená, že je možné, aby cokoli, co v životě děláte, neslo punc vaší jedinečnosti.

Uvědomte si vlastní hodnotu a kvality. V mém životě se tak stalo, když jsem se vracela do práce po mateřské. Měla jsem za sebou kariéru tlumočnice, ale chtěla jsem se posunout ke kreativnější profesi. Vlivem pracovní pauzy jsem ale o sobě chovala značné pochybnosti. Proto jsem se přihlásila do kurzu podnikání pro matky a investovala pár tisíc do série koučovacích sezení. Vyplatilo se.

Srovnala jsem krok se světem a díky koučování jsem si ozřejmila, co umím, k čemu tíhnu a co užitečného jsem se navíc naučila na mateřské. Bylo toho víc, než bych si sama dokázala připustit. Počítají se totiž i dovednosti, které pěstujete mimo práci. Intenzivní kolotoč v domácnosti mně osobně také vynesl, že jsem se dokázala vzdát svého (ochromujícího) perfekcionismu.

Kde je vaše místo

Podstatnou součást strategie značky tvoří positioning, což znamená, že brand musí mít jasno, jaký obraz chce vyvolávat a jak se odliší od ostatních značek. Člověk mívá potíže připustit si už jen fakt, že je jedinečný, natož v čem vyniká. Tady vám pomůže reflexe všech vašich darů a zkušeností. Rázem máte v ruce argument, jímž se ubráníte před dotěrným hlasem, který tak rád opakuje: „Ale tohle přece umí každý.“

Přesvědčení o vlastní jedinečnosti, které stojí na základě poctivé inventury, vám poskytne představu, jaký přínos může vaše práce pro firmu nebo zákazníky mít. Zvažte, co z palety všeho, co umíte, budou lidé opravdu chtít a rádi vám za to zaplatí.

1 / 2