26. září 2015
 | 
Foto: Shutterstock
Chceš se vzrušit? Pozoruj mě, když jím. Žádné omezování, cokoli si zamanete, je dovoleno! Proč nás gastro-voyeurismus tak přitahuje?
1 / 2

KAŽDÝ VEČER V OSM HODIN usedala Park Seo Yeon alias The Diva před svůj laptop v jihokorejském bytě a jedla pro ostatní. Během jednoho sezení dokázala sníst mísu nudlí, kyblík kuřecích křidélek, talíř smaženého masa, grilované houby, pizzu. „Dám si tuhle pizzu, která byla upečená v peci na dřevo, takže bude asi chutnat báječně. Určitě líp než ta s gorgonzolou, co jsem měla posledně,“ švitoří tato drobná a krásná mladá žena roztomilou korejštinou, když se s mlaskáním zakusuje do tučné pizzy a po ruce jí teče mastný sýr.

Stovky tisíc diváků jsou vzrušením bez sebe. S trochou nadsázky můžeme tvrdit, že díky téměř stoprocentní připojenosti k internetu v zemích jako Japonsko či Jižní Korea, jsou tamní lidé napřed nejen v technologiích, ale i v podivnostech, které tyto technologie umožňují. Soukromí, které internet zatím ještě poskytuje, nám dovoluje oddávat se věcem, kterým bychom se před zraky druhých oddávat nechtěli. Mnoho lidí u nás by tak například nechtělo být viděno, jak hodiny brouzdají na Facebooku či hrají solitér. A už vůbec ne, jak s požitkem vzdychají, mlaskají a koušou se vzrušeně do ruky.

Ne proto, že by sledovali porno, ale protože sledují mukbang (Doslova „přímý přenos jezení“ je druh zábavního vysílání nebo performance, kdy člověk před kamerou či publikem s chutí pojídá obrovská množství jídla a během toho s publikem komunikuje. Nejčastěji se objevuje ve formě webcastu a je nesmírně populární zejména v Jižní Koreji. Používá se i výrazu gastronomický voyeurismus nebo food porn (doslova „jídlové porno“).

 Tuhle starost nejen v Jižní Koreji již hodili za hlavu. Bizarní virtuální zábava, kdy platíte druhým za to, že před vámi s náležitým požitkem spořádají mnoho chodů jídla, si již vysloužila nejen svůj název, ale i miliony fanoušků. Pokud chcete, aby vaši performeři vydávali určité zvuky nebo snědli nějaké konkrétní jídlo, můžete s nimi komunikovat živě pomocí chatu. Tato zábava se stala tak populární, že na jejím podkladě vznikly i televizní seriály a v pořadech bulvárního typu se vysílají reportáže o celebritách, které byly v soukromí přistiženy při jídle. Dokonce se vyhlašují i žebříčky hvězd podle toho, jak u jídla vypadají.

Mukbang většinou nefunguje na bázi předplatného, ale na okamžitém hodnocení výkonu. Pokud jsou s vaším představením diváci spokojeni, odmění vás balonkem, na který mohou kliknout. Každý balonek má hodnotu necelých tří korun. Zní to jako nic, ale nejslavnější mukbangová hvězda The Diva si měsíčně prý vydělávala přes dvě stě tisíc korun. 

1 / 2