28. září 2015
Milujete ji, ale každý hrnek pokládáte za malou neřest? Už nemusíte! Veronika Kyčera totiž ví, jak nápoj připravit, abyste si pochutnala a ještě utužila zdraví!
1 / 2

Kolegyně se každé ráno napájí mrkvovou šťávou, zatímco nad vaším stolem voní espreso s pořádnou náloží smetany? Hlodají ve vás výčitky, že byste měla pít něco výživnějšího? Klid, i kdyby všichni kolem srkali špenátové smoothie, vy u svého kafe hrdě zůstaňte. „Kávové plody patří na seznam zdravých potravin a mají své místo v každodenním jídelníčku, jen musejí být čerstvě upražené a bez škodlivin,“ ujišťuje přední specialistka na výživu a zdraví Miša Kučová. 

Mýtus: Zamává s vámi!

Pravda, kofein má silné účinky, ale taky záleží na vaší odolnosti. „Nejcitlivěji na něj reagují lidé, kteří mají velký stres nebo trpí chronickými nemocemi včetně dlouhodobé únavy,“ vysvětluje Miša Kučová. Jste ve skvělé kondici, přesto vás jediný odpolední turek rozhodí natolik, že v noci neusnete? Pak nejspíš patříte k ženám, které by si měly lahodný drink vychutnat spíš časně po ránu. Ale pozor! „Tělo v té době vyplavuje nejvíc stresového hormonu kortizolu, a pokud do sebe ještě napumpujete kofein, začne se okamžitě vstřebávat a to znamená nápor na nadledvinky,“ vysvětluje expertka. Nežádoucí proces zpomalíte jednoduše – něco zakousněte, přidejte do šálku smetanu nebo spolkněte lžičku kvalitního tuku. 

Pověra: Špaldové kafe je zdravější

Melta, caro, cikorka. Do náhražek se nemusíte nutit jen proto, že je považujete za zdravější. Navíc mylně, jsou totiž plné sacharidů, z nichž mnohé organismus těžko zpracovává. „A na rozdíl od klasické kávy obsahují lepek, kterému bychom se v jídelníčku měli spíš vyhýbat,“ upozorňuje Miša Kučová. Složení kávových alternativ je prostě úplně jiné a k originálu se nedají přirovnat ani vůní nebo chutí. 

1 / 2