9. prosince 2014
Kravské mléko je prý těžko stravitelné a může být příčinou alergií, zahlenění... Na druhé straně se však traduje, že je velmi zdravé...

Ti, kteří mléku nevěří, argumentují tím, že všichni savci se mlékem živí jen do té doby, než ztrojnásobí svoji porodní váhu. V dospělosti žádný savec mléko nepije, snad kromě koček, kterým ho v rámci domestikace vnutil člověk.

Navíc každý savec saje mléko svého druhu. Podle těch, kteří mléku nefandí, ztrácí člověk kolem pěti let věku schopnost trávit laktózu a ta, nestrávená, v zažívacím traktu kvasí, což je příčinou mnoha zdravotních problémů – nadýmáním počínaje přes zahlenění až po alergie.

Co na to zastánci mléka? Prohlašují a některé výzkumy to i potvrzují, že lidská evoluce udělala za posledních několik tisíc let obrovský skok a geny reagují zpětně na zkušenosti, které člověk prožívá, a na podmínky, ve kterých žije. Například skoro celá Indie „jede“ už celá staletí na mléce, cukru a zelenině a málokdo tam má zkažené zuby nebo se po mléku nadýmá. Jejich těla se totiž přizpůsobila tamním podmínkám a tomu, co k snědku bylo k mání…

Jak je to s vápníkem? Lidé, kteří mléko zatracují, jsou přesvědčeni, že když rozumně upravíte jídelníček, nemusíte vápník čerpat z mléka, někteří skalní odpůrci dokonce mají za to, že konzumace mléka jde ruku v ruce s nadspotřebou živočišných bílkovin, kterých se tělo potřebuje zbavit, a k tomu používá právě vápník, který „tahá“ z kostí, což může vést třeba k osteoporóze. Naopak někteří odborníci na metabolismus se shodují v názoru, že využitelnost vápníku z mléka a mléčných výrobků je vysoká. Mléko totiž neobsahuje látky, které vážou vápník do nevstřebatelné formy, a tím znemožňují jeho využití. Naopak obsahuje laktózu a aminokyseliny, které využitelnost vápníku zvyšují.

Kde je tedy pravda, se nedozvíme. Co doporučujeme? Nepropadat extremismu. Můžete si nechat udělat testy na snášenlivost laktózy a potravinovou intoleranci na mléko. Zapojte intuici. Měla jste přirozeně jako malá ráda mléko? Je vám po mléce a mléčných výrobcích fajn, nebo se cítíte poněkud nepříjemně? Ve druhém případě zkuste tuto součást z jídelníčku zcela vyřadit nebo radikálně omezit alespoň na dva měsíce. Když se budete cítit lépe, není od věci kravské mléko omezit a vyměnit ho třeba za mandlové, rýžové či sojové.­­