17. července 2014
Nemusíte hned obrátit svůj jídelníček vzhůru nohama. Stačí něco málo přidat a něco málo ubrat...
1 / 2

Těhotenská kila nenechávají klidnou snad žádnou ženu. Přibírám moc, nebo málo? Kolik bych vlastně měla přibrat? Jím ty správ­né živiny? A jsou nějaké potraviny nebezpečné?

Kolik váží těhotenství
Napadá vás, že ideální by bylo přibrat jen pár kilo, abyste po porodu nemusela shazovat? Tuto myšlenku rychle opusťte. Výjimkou mohou být ženy s velkou nadváhou, u kterých někdy hmotnost nenarůstá vůbec, neboť miminko si vše potřebné vezme z jejich zásob. Pokud jste před početím dítěte měla plus minus ideální váhu, přiberete za devět měsíců průměrně 12,5 kg. Nárůst je tvořen nejen samotným miminkem, ale i změnami souvisejícími s těhotenstvím a následným kojením. Okamžikem porodu byste tedy měla ‚zhubnout‘ přibližně 5 kilogramů, které váží miminko, placenta a plodová voda, rychle mizí také voda zadržovaná v těle.

✔ Co jíst
Skladba jídelníčku by se neměla výrazně lišit od předtěhotenského období. Zaměřte se spíše na kvalitu, jezte čerstvé potraviny, případně je vhodně upravte. Pyramida zdravé výživy by měla zůstat stejná, tedy nejvíce ovoce a zeleniny, přiměřené množství vhodných obilovin, luštěnin a brambor, menší množství masa, ryb, vajec a mléčných výrobků a zdravých tuků a oříšků. Na špičce pyramidy by se i nadále měly krčit potraviny, kterých postačí opravdu málo, tedy sladkosti, slazené nápoje a slané pochutiny. Tekutin byste měla vypít minimálně 2 litry denně, ideální jsou neslazené čaje nebo nesycená voda.

Pokud nemáte výživové omezení nebo doporučení od lékaře, není třeba doplňovat vitaminy ani minerály v tabletkách. Výjimkou je kyselina listová, jejíž doporučované množství ani z pestré stravy nezískáte.

1 / 2