21. listopadu 2018
Mnoho z nás s blížící se zimou ztrácí chuť k pohybu. Ovšem přestože počasí a nechuť k pohybu změně životního stylu před Vánocemi moc nenahrávají, z pohledu odborníků na výživu je právě podzim a zima vhodným obdobím k restartu organismu. Přečtěte si proč.

1. Zpomalený metabolismus v zimě je mýtus

V horším počasí a potmě se nám nechce moc hýbat venku a rádi ještě zajídáme splíny těžkými nebo sladkými jídly. Řešení je ale prosté – zimní jídelníček může být zdravý, přidáte-li do něj jídla, která vás zároveň zahřejí.

„V chladných měsících doporučuji zvýšit konzumaci koření, které je tzv. termogenní, podporuje trávení a urychluje metabolismus (např. zázvor, pepř, skořice, rozmarýn, čili, fenykl, hřebíček, kari, paprika, indická směs Masala). Velmi důležité je také se přeorientovat v úpravě jídelníčku a přejít na tepelnou úpravu (pečení, vaření v páře, polévkové vývary…), pokud možno sezonních potravin. Syrovou zeleninu nedoporučuji v zimě jíst vůbec. Jako nejvíce termogenní se uvádí potraviny s vysokým obsahem proteinu, tedy maso a koření. Takové potraviny umí zvýšit termoregulaci až o 20 %,” radí výživová poradkyně Hana Borkovcová.

S pohybem v zimě to navíc také nemusí být tak strašné. Pokud se vám ven vyloženě nechce, existuje spousta aktivit, které se dají provozovat tzv. „indoor“. A když zrovna nejste typ, který rád chodí do fitka, můžete v zimě začít třeba s jógou a určitě se nemusíte obávat toho, že se při ní málo zpotíte. K pohybu vás jistě naláká i blížící se lyžařská sezona a v zimě přece nemůžete mít o víkendu nic lepšího na práci než sjíždět svahy nebo se na běžkách pořádně zadýchávat v lese.

Embed from Getty Images

2. Předvánoční „rezerva“ ušetří výčitky svědomí

Pokud se vám podaří alespoň měsíc před Vánocemi nastartovat organismus pomocí výše uvedených tipů, nemusíte mít stres z Vánoc. „Pokuste se před Vánocemi shodit kilo dvě, a když si pak po Vánocích stoupnete na váhu, tak zjistíte, že se vlastně nic nestalo. Má to hned několik pozitiv – vytvoříte si rezervu, takže případný nechtěný nárůst nemusí být tak veliký,” doporučuje Lukáš Vrána, certifikovaný výživový poradce programu Cambridge Weight Plan.

3. O Vánocích se budete více kontrolovat

„Pokud se odhodláte k úpravě životního stylu ještě před Vánocemi, budete mít větší motivaci si kontrolovat, jak se přes svátky stravujete a nepopustíte tolik uzdu svojí chuti,” říká Lukáš Vrána. Užijete si svátky bez výčitek, budete si moci s mírou dopřát, co vám chutná, a po Vánocích to na váze příliš nezmění, protože jste si přece udělali „rezervu”. Těžko vám někdo dá vánoční dárek, ze kterého budete mít větší radost.

4. Vyhnete se nesplnitelným novoročním předsevzetím

Novoroční předsevzetí jsou pro hodně lidí každoroční nepříjemnou povinností, protože přece nechtějí být pozadu za svými přáteli, a tak si pro sebe raději nějaké také vždycky vymyslí. A zvláště ta o úpravě životního stylu bývají během na dlouhou trať, a zklamání z prvních neúspěchů je o to větší. A jsme zase u toho – začnete-li měnit životní styl postupně už na podzim, vyhnete se zbytečným lednovým výčitkám, přeplněným fitness centrům, ale třeba se také dostanete mnohem dál a zdravý životní styl se vám podaří udržet celý další rok, nebo dokonce roky. Držíme palce!