7. července 2014
Vymlouváte se, že pro vás meditace není?
1 / 2

Průměrný člověk vyplodí 60 000 myšlenek za den, což znamená, že každou sekundu, kterou právě nespí, na něco myslí. Není divu, že jste večer tak unavená! Vaše mysl totiž bez přestávky jede na plné obrátky. Vědci přitom zjistili, že až 95 % idejí vám zamořuje mozek úplně zbytečně. Myslíte na ně totiž pořád dokola. Meditace vám od té záplavy ohraných myšlenek spolehlivě uleví. Načerpáte díky ní svěží energii, zlepší se vám soustředění a zároveň si začnete lépe uvědomovat své tělesné pocity, což oceníte hlavně v posteli.

Přesto jen hrstka odvážlivců obětuje půlhodinku denně meditování. Většina ji odmítá kvůli mylné představě, jak taková meditace vlastně vypadá. Zažitá vize pupkatého mnicha, který hodiny sedí v krkolomné pozici se zkříženýma nohama a nejeví při tom žádné známky života, vás těžko nadchne. Jenže meditovat můžete i při jakékoliv činnosti, při níž přerušíte proud myšlenek. Třeba v luxusní restauraci! Jakmile vás kombinace chutí a vůní pohltí natolik, že vám dojdou slova, právě jste meditovala. Pokud jste se tedy zatím meditování vyhýbala obloukem, patrně jste jen nenašla ten správný přístup. Máme pro vás milý letní návod, který vyřadí všechny vaše výmluvy z provozu.

VÝMLUVA: „Nemám čas.“
Jasně, máte spoustu pracovních povinností a utrhnout se byť na pár minut nepřipadá v úvahu. Pokud si ale přesto čas na meditaci vyhradíte, ve výsledku spoustu času ušetříte. Stačí krátké soustředěné dýchání do břicha a zažijete příval energie. A svou práci pak hravě zvládnete v rekordním čase. Pokud jste v meditaci úplný nováček, nedávejte si příliš velká sousta. Klidně začněte s pětiminutovým pozorováním dechu hned po probuzení. Už po prvním týdnu cvičení zjistíte, že se už nemusíte celé dopoledne povzbuzovat k práci kávou. Postupně dobu svého soustředění zvyšujte až na třicet minut. Tehdy začnete hýřit energií po celý den. Provozovat meditaci můžete i v mezičasech svého běžného dne:
● Ve frontě nebo v čekárně. Všechny okamžiky, jež nevyžadují vaši aktivní pozornost, berte jako výbornou příležitost k bleskové meditaci. I jediná minuta vás osvěží a zklidní. Zhluboka se nadechněte, vydechněte a zaposlouchejte se do zvuků kolem sebe. Zkuste rozlišit jednotlivé ruchy, uvědomte si je a hledejte další.
● Ve vodě. Kdykoliv zaměříte pozornost na vlastní tělo, už skoro meditujete. Sprchování nebo plavání v bazénu tak můžete proměnit v meditaci. Uvědomujte si teplotu pokožky i vody, aktivně dýchejte.

1 / 2