Když si devětadvacetiletá Eva před dvěma měsíci začala hledat novou práci, dostala rovnou dvě pozvánky k pohovoru. Radost z nich ale neměla a dokonce přemýšlela, že obě výběrová řízení rovnou vzdá. U obou měl totiž první kolo obstarat takzvaný video dotazník neboli pohovor, kterým projdete jen s obrazovkou počítače.
„Zpanikařila jsem. Moje silná stránka je komunikace z očí do očí. Tohle ale u video dotazníku odpadá. Představa, jak odpovídám na otázky počítači, mi naháněla strach. Bála jsem se, že budu koktat, místo nedostanu a navíc se pořádně ztrapním,“ vypráví. Protože ale práci potřebovala a jiná možnost nebyla, usedla k notebooku. Pohovorem a nakonec i celým výběrovým řízením prošla, a tak místo získala. Ať chcete být manažerka, nebo úřednice, počítejte s podobnou zkušeností. Takzvaný video dotazník používá stále více českých i zahraničních firem. U personalistů je oblíbený, protože jim pomáhá vybrat okruh vhodných kandidátů bez zdlouhavých osobních pohovorů.
Jak to funguje?
„Video dotazník není univerzální nástroj, ale pouze jedna z úrovní výběrového řízení. Nepleťte si ho však s pohovorem vedeným přes Skype nebo videokonferencí,“ upozorňuje Michal Dlouhý ze společnosti LMC, která video dotazníky poskytuje českým firmám. Personalista si do dotazníku předem navolí tři až deset otázek a pošle vám e-mail a link. Vy si zapnete počítač, nastavíte kameru, mikrofon, kliknete a začnete odpovídat. Na každou odpověď máte omezený časový limit, obvykle minutu nebo dvě. Jakmile skončíte, záznam se automaticky odešle personalistovi. Každý je jiný, v některých vám personalista, než začnete odpovídat, nahraje osobní vzkaz, jindy máte k dispozici zkušební otázku.