Asi bych nesnesla chlapa, co pije čaj!“ pronesla nedávno mezi řečí jedna z mých kamarádek a mně chvíli trvalo, než mi došlo, co tím myslí. Kamarádka však chtěla říct jen to, že se jí protiví ten typ kluků, kteří v plátěném oblečení posedávají v čajovnách a dlouhé minuty ve své konvičce louhují zelený čaj. Kamarádka je ambiciózní právnička zvyklá podávat výkon a v běhu do sebe lít litry espressa, tudíž její nezájem o jakékoli ,zpomalené alternativní týpky‘ je vcelku logický. Mezi námi, tito ,týpci‘ by ji domů asi taky nechtěli. Takže, jak to s pitím kafe a čaje vlastně je? Je to skutečně tak, že o tom, jací chlapi jsou, vypovídá i to, co popíjejí? Nebo to je tak, že díky tomu, co popíjejí, jsou takoví, jací jsou? Pojďme oba tyto nápoje a jejich mužské uživatele trošku prozkoumat.
Kavárenské versus čajovnové typy
Podle účinků nápoje na tělo i na duši si každý člověk svůj oblíbený nápoj vybírá stejně tak jako oblíbené prostředí, ve kterém tento nápoj rád pije, nebo činnost, kterou při pití tohoto nápoje vykonává. Není se pak mimochodem co divit, že největšími spotřebiteli kávy na světě jsou Finové, kteří jí ročně zkonzumují neuvěřitelných 12 kg na obyvatele, a že je ve spotřebě kávy následují další severské státy, jako jsou Norové, Švédové či Dánové. A nemusíme dlouho přemýšlet, abychom přišli na to, že tyto národy potřebují kávou povzbudit zejména proto, že jsou unavení z dlouhé zimy a tmy.
Češi mají pro srovnání spotřebu jenom 2 až 3 kg kávy (a nejvíc jí vypijí uspěchaní Pražané). Co se týče čaje, průměrný Čech za rok vypije jenom 300 až 400 gramů, náruživí uživatelé čaje tak u nás tvoří ve srovnání s ,kafaři‘ stále menšinu. Vraťme se k mužům. Kávu většina z nich používá jako legální stimulant, který bystří mysl a dodává energii. V kavárně proto můžeme najít (nepříliš často) zadumaného umělce a nebo jemu podobného intelektuála, který tady sám či v přítomnosti dalších umělců nebo intelektuálů a doutnajících cigaret přemítá o svém díle a tříbí si myšlenky, nebo (a to už mnohem častěji) zde potkáme uspěchaného aktivního manažera či obchodníka s drahými hodinkami, který buď sám řeší něco přes notebook, případně s dalšími lidmi nad espressem vede obchodní schůzku. Takový typický manažer má zpravidla doma i vlastní stroj na výrobu espressa, který mu připraví kávu, zatímco on vyřizuje maily, a vydělává tak neustále peníze.