18. října 2018
Ve tři v noci se probudíte. Budík je nařízený na sedmou, počítáte, že když hned usnete, získáte ještě pěkné čtyři hodiny spánku. Jenže vy usnete těsně před tím, než budík zazvoní…

Počítání oveček nezabírá. Věci, které se přes den zdají schůdné a vyřešené, se v noci mění v obludné problémy, které vám nedají spát. Jste unavená, víte, že ráno vám nezbude než vstát a fungovat, jenže mozek uprostřed noci šrotuje naplno a spánek ne a ne přijít. Jak tomu předejít?

1. Vyrazte ven na světlo!

Střídání světla a tmy určuje, zda jsme bdělí, nebo ospalí a unavení. Jakmile se začne stmívat, pustí se naše tělo do produkce hormonu spánku melatoninu – ale jen když oči předtím pochytaly dostatek denního světla. Proto se snažte v průběhu dne vyjít aspoň na půlhodinku ven. Pro představu: světlo v kanceláři má zhruba 750 lx (lux je jednotka intenzity osvětlení), při zatažené obloze je venku světlo asi 10–20 tisíc lx, slunce poskytuje světlo o intenzitě sto tisíc lx.

2. Dělejte si v noci poznámky

Prozradíme jeden trik, který vám pomůže, když se v noci často budíte: okamžitě si zapište první myšlenku, která vám v hlavě vytane. Další den si zápisky přečtěte. Často jde o podobné myšlenky. Je to důkaz toho, že starosti nás neopouštějí ani ve spánku. Další dny si před usnutím dejte vědomě rozkaz, že spánek přinese řešení vašeho problému. Když se v noci probudíte, zase si svoji první myšlenku zapište. Vězte, že takhle už řada lidí vyřešila „neřešitelné” problémy.

3. Raději žádného šlofíka

Spánek po obědě je zdravý, ale pokud jste v noci nespala a přes den jste kvůli tomu vyřízená, měla byste odolat pokušení a nejít si ani na chvíli lehnout. Lepší je den nějak přetrpět. Večer pak budete dostatečně unavená, takže spánek přijde snadno a sám. A vás nečeká další bezesná noc.

Čtěte také: Jak mít krásnou postavu? Pomůže vám obyčejná chůze!