6. září 2017
Je snadné vypěstovat si na něm závislost… přitom dost škodí zdraví. Jak se vyvázat z pozitivního vztahu k cukru?
1 / 5

Možná patříte k menšině, která se bez čokolády, zmrzliny a limonád naprosto obejde. Průměrný Čech však ročně spolyká až 40 kilo cukru! Přitom Světová zdravotnická organizace doporučuje maximálně 25 gramů (tedy asi šest lžiček) denně. Myslíte si, že tohle bez problémů splňujete? A tušila jste, že ohromná spousta bílého jedu se tiše schovává v běžných potravinách, jako jsou třeba zálivky na salát, kečup, omáčky na těstoviny? Jde o celých 75 % průmyslově zpracovaných potravin!

Co všechno sladký záškodník dokáže napáchat? Zatížit srdce, oslabit zubní sklovinu nebo vyvolat cukrovku. V poslední době se navíc objevují i studie, které spojují vysokou konzumaci sladkostí se zvýšeným rizikem rakoviny prsu. Nemluvě o faktu, že přemíra sladkostí na talíři může vězet za vaší únavou. Bílý prášek navíc zhoršuje pleť a může urychlovat tvorbu vrásek. Zbavit se závislosti přitom není zase tak těžké – stačí, když svou touhu po mlsání uspokojíte některou z lahodných náhražek…

„Brzy zjistíte, že vám sladká chuť prostě nechybí,“ tvrdí jedna z „vyléčených“, třiatřicetiletá Martina a dodává: „Objevila jsem navíc spoustu dezertů, které jsou naprosto božské, a přitom v nich není ani špetka cukru.“ Pětadvacetiletá Anna zase vysvětluje: „Na dva nebo tři měsíce jsem vynechala úplně všechny sladkosti, nesladím si ani kafe. Za tu dobu prostě odvyknete. Teď už si klidně s kamarádkou dám zmrzlinový pohár, ale upřímně? Je to něco, bez čeho se v pohodě obejdu.“ Myslíte si, že vy to nezvládnete?
Pomůžou vám následující tipy:

1. Vyřaďte limonády

Ve třech deci limonády se ukrývá asi 40 g cukru. Přidaný cukr ale obsahují i některé džusy, takže si vždy pozorně přečtěte jejich složení. Ideální je zvyknout si pít výhradně čistou vodu nebo bylinkový čaj. Chcete si závlahu ochutit? Přidejte do něj rozmačkané maliny, borůvky, citronovou nebo pomerančovou šťávu, mátu, zázvor, med…

2. Chytřeji snídejte

Kupované cereálie nebo obilné kaše jsou taky prošpikované cukrem. Tip: Umíchejte si domácí kaši. Na ni budete potřebovat: třetinu hrnku ovesných vloček, dvě třetiny hrnku horké vody, tři lžíce kokosového mléka a půlku banánu, který v kaši rozvaříte. Jakmile vločky změknou, přidejte do nich hrst hrozinek. Anebo snídejte míchaná vejce a plátek celozrnného chleba s avokádem. Další skvělé tipy objevíte v knížce Lahodně s Ellou (vydala Omega).

1 / 5