23. listopadu 2017
Všichni chceme rychlý metabolismus, který nám pomáhá se spalováním, a tedy i s hubnutím. Bohužel s přibývajícími roky se metabolismus zpomaluje, a pokud se nechceme smířit s kily navíc, musíme udělat změny v našem životním stylu. O jaké změny jde?

Jakmile dosáhneme třicítky, začne se zpravidla u každého z nás zpomalovat metabolismus. Podle výzkumů ztrácíme 3–5 % svalové hmoty každých 10 let. Jak stárneme, svalové hmoty ubývá a množství tuku narůstá, což znamená, že naše tělo nedokáže spálit tolik kalorií jako dříve. Existuje však několik způsobů, jak metabolismus podpořit a opět spalování nastartovat. Které to jsou?

1. Jíst vyváženě

Vyvážená strava je skvělým základem pro správný metabolismus. Potrava se skládá ze tří základních živin – bílkoviny, tuky a sacharidy. Pro dobré fungování metabolismu je důležité, abychom konzumovali všechny tři.

2. Jíst pravidelně

Embed from Getty Images

Pravidelné jídlo je důležité ke správnému fungování metabolismu. Měli bychom jíst zhruba každé 2–3 hodiny, aby tělo nemělo pocit, že se nachází v ohrožení hladem. „Pravidelným jídlem se vyhneme zbytečným chutím a záchvatům hladu, kdy vyjíme celou ledničku,“ říká Kateřina Škrlová z OnlineFitness.cz.

3. Přestaneme počítat

Pokud chceme hubnout, měli bychom spálit více kalorií, než přijmeme. Avšak většina z nás spadá do skupiny zapálených počtářů, kdy sice přesně víme, kolik jsme toho snědli, ale už nemáme dostatečný pohyb k tomu, abychom to spálili. Výsledkem takového počítání je pouze stres a výčitky svědomí. Při stresu vylučuje naše tělo kortizol, který nám přináší nejen špatnou náladu, ale také zabraňuje plynulému spalování. Pokud tedy víme, že jíme více, než dokážeme spálit, zvolíme menší porce a kalorie přestaneme jednoduše počítat.

4. Snídat

Kdo nesnídá, nespaluje správně. Naše metabolické funkce se během spánku zpomalují a nastupují procesy čištění, které tělo velmi vyčerpávají, zatímco my spíme. Proto je velmi důležité dodat tělu dostatek živin po probuzení. Vybírat bychom měli snídani, která je zaměřena na bílkoviny a sacharidy.

5. Pravidelně pít

Bez vody nezhubneme, bez vody nám nebude ani metabolismus fungovat. Udržování správné hydratace těla nám dopomůže k dostatku energie, dobré náladě a správnému fungování celého těla.

Embed from Getty Images

6. Fazole jsou nej!

Fazole a luštěniny obsahují velké množství vlákniny, které nám zaplní žaludek a pročistí střeva. Proto bychom měli luštěniny zařadit do jídelníčku každý den.

7. Pít Oolong čaj

Čaj Oolong obsahuje katechiny, což jsou antioxidanty přítomné v zeleném čaji. U tohoto čaje bylo prokázáno, že napomáhá rychlejšímu metabolismu.

8. Jíst mononenasycené tuky

„Ne z každého tuku se musí nutně tloustnout. Pokud zvolíme mononenasycené tuky, tak si zrychlíme metabolismus. Tyto tuky také pomáhají držet na uzdě chutě, které nastupují po každém větším jídle,“ vysvětluje Kateřina Škrlová z OnlineFitness.cz. Mononenasycené tuky najdeme například v oříšcích, avokádu, rybách nebo olivovém oleji.

9. Chytré svačinky

Embed from Getty Images

Čím jsme starší, tím důležitější je udržovat správnou hladinu cukru v krvi, která s přibývajícím věkem kolísá a stoupá. Proto bychom neměli zapomínat na svačinky, které udrží hladinu cukru v krvi stabilní. Svačinky nemusí být jen před obědem a před večeři, ale také po ní. Vhodnou svačinkou je hrst ovoce.

10. Méně stresu

Víme, že se to snadněji říká, než dělá, ale pokud chceme zhubnout a mít dobře fungující metabolismus, je nutné se vyhýbat stresu. Při stresových situacích nastupuje opět výše zmíněný kortizol, který působí jako stresový hormon. Dodává nám sice více energie, ale zvedne hladinu cukru v krvi. Pokud jsme celý den ve stresu, naše tělo reaguje podobně, jako bychom jedli celý den sladkosti.

11. Kvalitní spánek

Spánek je pro naše tělo nutný a je také nutný pro správně fungující metabolismus. Mnoho výzkumu ukázalo, že lidé s nedostatkem spánku mají vyšší hladinu cukru v krvi a mnohem pomaleji hubnou. Vhodná doba spánku je okolo 8 hodin.

12. Posilování

S přibývajícími roky dochází ke ztrátě svalové hmoty, která také ovlivňuje rychlost metabolismu. Kromě správné výživy tak můžeme svaly podpořit i posilováním. Nemusíme se bát cvičit silově nebo zvedat činky, jelikož bez podpůrných přípravků si ženy nikdy nevybudují svalovou hmotu, která by vypadala nežensky. A je dobré si pamatovat, že čím více svalů, tím rychlejší metabolismus.

13. Více chůze

Chůze je základní a nejpřirozenější pohyb. Každý den bychom měli ujít okolo 10 000 kroků. Nejen že tím budeme hubnout, ale také nastartujeme metabolismus a bude nás méně ohrožovat cukrovka.