17. února 2019
Mrazivé počasí má rád málokdo. Naštěstí existují alternativní metody, které pomohou i těm největším zmrzlíkům přečkat toto období v pohodě. Vyzkoušejte!

Staří Číňané tvrdili, že člověk je součástí přírody, proto by měl dodržovat její zákony ‒ když je respektuje, uchová si dobrou kondici, v opačném případě si může přivolat různé choroby. Některé poznatky asijského lékařství si může osvojit i laik, veskrze jde jen o drobné změny životního stylu.
Co dělat v zimních měsících, aby nám bylo lépe? Jak si poradit se zimomřivostí, každodenním stresem a vytížeností, kterou zažíváme doma a v práci? Inspirujte se!

1. Klid a teplo

Chladné počasí způsobuje, že je tělo křehčí. Pokud ho dostatečně nezateplujeme oblečením a vhodným jídlem, je náchylnější k prostydnutí (u žen jsou nejvíce ohrožené ledviny, u mužů prostata). Stejně ničivě jako chlad působí i stres nebo jakékoliv přepínání fyzických a psychických sil. Unavený člověk má totiž sníženou imunitu a snadněji onemocní.

2. Více spánku

V zimě se dříve stmívá a příroda tak dává jasně najevo, že všichni živí tvorové by měli své denní aktivity omezit ve prospěch odpočinku. Scénář je tedy jasný: ulehnout do postele a dopřát si minimálně osmihodinový spánek. Když svůj „noční klid“ ošidíme, riskujeme, že ve dne pak budeme podráždění, roztěkaní a oslabení.

Čtěte také: 5 teplých smoothies, která vám zpříjemní zimní dny

3. Menší zátěž

Podle čínské medicíny bychom se v zimě neměli intenzivně potit. Proto se doporučují spíše sporty vyžadující vnitřní klid a soustředění, zkrátka ty, které tělo příliš nezatíží. Často je doporučováno cvičení čchikung (sestava fyzických a mentálních cviků, které aktivují v těle životodárnou energii čchi), tai-chi (bojové umění, zklidňující tělo i mysl), jóga nebo dlouhé procházky přírodou. Pomalé aktivity mají v zimě své opodstatnění: člověk by měl především regenerovat a sbírat sílu na jaro. Pokud to se sportem přeženeme, musíme počítat s výraznější jarní únavou, alergiemi či křehčí imunitou.

Embed from Getty Images

4. Péče o kůži

Pokožka je ochranný štít, který chrání tělo před ničivými vnějšími vlivy, jako jsou bakterie, smog a škodlivé UV záření. Aby ale dobře fungovala, musí být odolná. Proto je vhodné ji otužovat. Můžeme zkusit kombinovanou sprchu – střídání teplého a studeného proudu. Tělo také osvěžíme, když jej ráno po probuzení vydrhneme žínkou namočenou v zázvorové vodě. Tu si připravíme snadno: stačí do kastrůlku nalít vodu, nastrouhat do ní trochu zázvoru a pak nechat přejít varem. Ženy náchylnější k ekzémům by si ovšem měly působení zázvorové vody vyzkoušet nejdříve na menší ploše kůže.

5. Duše ve vatičce

Teď je ten správný čas, abychom se zastavili a věnovali se sami sobě. Klid, poslech pomalé hudby, meditace nebo dechová cvičení (například pranájáma z jógy) nás uvolní a zároveň jsou i dobrou prevencí proti zimní depresi.

I naše pleť si zaslouží péči! Jak na to: Vynahraďte své pokožce zimní útrapy extra péčíhttp://www.jenprozeny.cz/krasa-moda/vynahradte-sve-pokozce-zimni-utrapy-extra-peci

6. Pozor na ledviny

Ledviny a nadledvinky jsou orgány velmi citlivé na chlad. Kromě toho, že je budeme „izolovat“ oblečením, je potřeba věnovat pozornost i pitnému režimu. Každý člověk má ale jinou potřebu tekutin. Vše záleží na skladbě jídelníčku. Pokud jíme živočišné bílkoviny (maso nebo uzeniny, sýry, silně solené potraviny), je nutné, abychom více pili. Opak ale platí u vegetariánů. Ti přijímají dost tekutin už v zelenině, obilninách a luštěninách, které se často i ve vodě vaří. Nejvíce o zavodněnosti těla (v případě zdravého člověka) napoví moč. Čím je její barva tmavší, tím víc tekutin potřebujete.