17. června 2018
Od odborníka si slibujeme, že nám dá rozpadající se vztah do kupy. Americký psycholog John Gottman ale tvrdí, že některé terapie mohou jen zbytečně prodlužovat partnerskou agónii. Jaké terapeutické mýty mají nejtužší kořínek a proč je třeba brát je s rezervou?

Každý chceme být ve vztahu spokojený, že? A podle vědců z Michiganské univerzity to má i z hlediska duševního a fyzického zdraví své opodstatnění. Přišli na to, že si nešťastným partnerstvím zvyšujeme pravděpodobnost onemocnění až o 35 procent, a dokonce svůj život krátíme v průměru o čtyři až osm let.

Ovšem John Gottman, jeden z nejvlivnějších psychoterapeutů současnosti, má poněkud odlišný názor. Prohlašuje, že některé druhy partnerských terapií zlepší vztah jen dočasně a hlubší problémy mezi partnery nikdy nevyřeší. I jedna z nejlepších poraden na světě, kterou vede Neil Jacobson z Washingtonské univerzity, zveřejnila překvapivé výsledky – pouze 35 až 50 procent manželských párů vykazovalo v důsledku terapie významné zlepšení a o rok později tyto účinky přetrvávaly jen u 18 procent z celkového počtu.

Které jsou tedy ty nejčastější mýty o vztazích, a čemu naopak můžeme věřit?

1. Pěstujte společné zájmy

Představa, že váš vztah vzkvétá při společném koníčku, při kterém spolu proléváte adrenalin i endorfin, zní rozhodně lákavě a bývá to také jedna z rad manželských poraden. Ale jako řešení problémů to nefunguje. Společné zájmy dokážou stmelovat, ale když už vám to ve vztahu neklape, s velkou pravděpodobností bude společný koníček spíš roznětkou ­hádek. S větami jako: „Proboha, jak držíš tu raketu, hlupáku!“ to ke zlaté svatbě asi nedoklepete.
Co funguje? V takových momentech je nejlepší, když každý z vás vyventiluje skryté vzteky nebo křivdy při svém vlastním koníčku, budete tak mít příležitost se na sebe opět naladit a začít se těšit.

2. Spravedlivě rozdělujte domácí práce

„Ty umyješ nádobí a já uvařím.“ Nebo: „Naposledy jsem tankovala já, teď to uděláš ty.“ Často vztahoví terapeuti radí si jasně vymezit, co kdo v domácnosti bude dělat. Pokud si ale skutečně počítáte skóre toho, kdo co udělal, vztahu to neprospěje.
Co funguje? Někteří odborníci spatřují rozdíl mezi dobrým a špatným manželstvím v tom, že v dobrém si partneři vzájemně oplácejí pozitivní projevy, aniž by to další od druhého vyžadovali. Měly by mezi vámi fungovat nepsané dohody, že si vzájemně oplatíte každé vlídné slovo či skutek. Začít lze hned a výsledky poznáte během několika dní, uvidíte!

 

3. Nevěra vede k problémům

Stále se traduje, že mimomanželské vztahy způsobují ne­spokojenost v páru, je tomu ovšem spíše naopak – nevěra je ­důsledkem nespokojenosti. Podle amerického projektu ­Mediace při rozvodu manželství se 80 procent mužů a žen přiznalo k aférkám, ke kterým došlo jen kvůli odcizení se s partnerem nebo proto, že se necítili být milováni.
Co funguje? Oba v páru by měli ­pochopit, že zálety většinou nebývají o sexu, nýbrž o hledání přátelství, podpory, pochopení, úcty, pozornosti, péče a zájmu. Je to takové ­nešikovné volání o pomoc, že vztah potřebuje důkladnější údržbu.

4. Hlavně spolu mluvte

No jistě, komunikace! Partnerští poradci často nabádají své klienty k tomu, aby vzájemné konflikty rozebrali do posledního šroubku a „v klidu si o nich promluvili“. John Gottman ale ve svém klíčovém díle Sedm principů spokojeného manželství upozorňuje na idealizaci tohoto názoru: „Vypadá logicky, že kdybychom v klidu a láskyplně naslouchali názoru toho druhého, podařilo by se nám nalézt řešení a v manželství by znovu zavládla harmonie.“ Jenže jakmile dojde k neshodě mezi partnery, oba se snaží především zvítězit. „Nechají se pohltit pocitem ublíženosti, snaží se tomu druhému dokázat, že mají pravdu a on se mýlí, nebo se odtažitě odvracejí, až se komunikační kanál mezi nimi postupně zúží či úplně zavře,“ varuje Gottman.
Co funguje? Komunikace je ve vztahu sice důležitá, ale není klíčová. Ne každý je totiž schopen nezaujaté a racionální komunikace v napjatém rozpoložení. A hlavně, podle výzkumů Johna Gottmana spousta šťastných párů při uhlazování sporů slova skoro nepoužívá. Vystačí si třeba jen s gesty nebo grimasami, které vyjadřují náklonnost, a dokážou tak u obou z partnerů rychle snížit stresové hormony z hádky na minimum. Pár tak může již bezpečně projít fází usmiřování a rychlého vyřešení konfliktů.

Vyvrátíme i další mýty, o nichž jste možná už nesčetněkrát slyšela, že jsou nevyvratitelnou pravdou. Kde? V aktuálním vydání Ženy a život, které je právě v prodeji. S krásnou letní přílohou Chuťovka jen za 35 Kč!