31. března 2011
V práci jsou sice všichni na jedné lodi, ale zdaleka ne každý se vejde na horní palubu. Kateřina Horová ví, jak do první třídy proplujete vy!
1 / 2

Otázka: Co mám říct na konci přijímacího pohovoru?
Odpověď: Jednou jsem během pohovoru zjistila, že potenciální šéfová studovala na stejné vysoké škole. Na konci výslechu jsem se jí proto zeptala na pár klepů ohledně profesora, kterého také znala, a pak si s hrůzou všimla, že se jí můj důvěrný tón vůbec nelíbil. Asi ne náhodou jsem právě v tomhle kole konkurzu vypadla. Co tedy na závěr pronést, abyste udělala dobrý dojem a upevnila si náskok před ostatními? Rozlučte se třeba takto: „Děkuji, že jste si na mě udělali čas.“ Dáte najevo, že si uvědomujete, kolik má vedoucí práce, a umíte si jeho pracovního času cenit. Zároveň ukážete, že se nebojíte ujmout slova. Vyhněte se familiárním zakončením typu „doufám, že se brzy uvidíme“, nebo „těším se brzy zase na shledanou“.

Personalista získá pocit, že se s ním snažíte manipulovat a příliš tlačíte na pilu, aniž vás zajímá, jaký si o vás udělal obrázek. Lepší než snažit se za každou cenu originálně zaperlit je příjemně se na komisi usmívat. Šéfové si totiž pamatují hlavně pozitivní, usměvavé lidi plné energie.

Otázka: Co mám dělat, když před pohovorem znervózním?
Odpověď: Pomůže vám, když se důkladně připravíte a zopakujete si, co všechno se vám v životě už podařilo. Prostě si v hlavě přehrajte vše, v čem jste dobrá. A že je toho hodně! Umíte si odnést z obchodu tu nejkrásnější kabelku? Znamená to, že se umíte rozhodovat pod tlakem (měli jich tam přece tolik!). Povedlo se vám shodit vánoční kila navíc? Evidentně máte pevnou vůli. Během rozhovoru se budete cítit sebevědomější (a taky tak vypadat), když udržíte záda a hlavu zpříma – a klidně k tomu využijte opěradlo židle coby oporu. Když se schoulíte na krajíček sedadla, působíte vystrašeně, nehledě na to, že skrčená póza je nepohodlná a nepřeje podání dobrého výkonu.

Otázka: Šéf mi vytkl, že se v pracovní době dívám do soukromého mailu častěji než ostatní. Jak mám zareagovat?
Odpověď: Omluvte se a povězte, že jste ráda, že vás na nepříznivou statistiku nadřízený upozornil. Zdůrazněte, že vám na vaší práci záleží a postaráte se, aby se tahle situace už neopakovala. Dáte najevo, že umíte přijmout kritiku a napravit své chyby. Maily si vyřizujte z domova a incident už víc nezmiňujte. Jestli se vám má v práci dařit, musíte být lepší než ostatní, což mimo jiné znamená umět nechat soukromí za dveřmi kanceláře. Stihnete toho víc a v kratší době, čehož si šéf rozhodně brzy všimne.

Zákoník práce obecně zakazuje, abyste používala zaměstnavatelovo zařízení k psaní soukromých e-mailů, vyřizování osobních telefonátů či brouzdání po internetu. Záleží tedy jen na veliteli, zda vám tyhle činnosti umožňuje a v jaké míře. „Pokud používání výpočetní techniky pro soukromé účely zakazuje, pak se porušení zákazu rovná porušení pracovní kázně a nadřízený vám klidně může pohrozit výpovědí,” varuje pražský advokát Matěj Daněk, který se specializuje na pracovní právo.

1 / 2