18. března 2011
Každá doba má své ideály. To platí i pro fyzickou krásu. Co vlastně chceme?
1 / 3

Ideálně krásný muž. Jaký vlastně je? Štíhlý, vysoký, s dlouhýma nohama a rukama? Svalnatý, ramenatý, s úzkými boky nebo s výraznými stehny? Silný, zarostlý a s chlupatou hrudí, která je považována za symbol mužnosti? S tělem hladkým, aby byly vidět všechny svaly, které si s námahou vypracoval v posilovně? Měl by mít jemné, skoro až dívčí rysy? Nebo naopak rysy výrazné, ostře řezané a hranatou bradu, která je v literatuře popisována jako znak odvahy, neústupnosti, a někdy dokonce jako rys dobrého charakteru?

Blíží se ideálu mužské krásy spíše agent 007 Daniel Craig, anglický elegán Daniel Day-Lewis nebo rozevlátý šansoniér Serge Gainsbourg? Je prototypem krásného muže silák Bivoj, nebo uhlazený Dorian Grey, jak ho popsal milovník krásy Oscar Wilde?

Symetrické proporce

Krása je subjektivní a značně relativní. Často se nám může zdát krásným někdo, kdo má k ideálu na hony daleko, protože nás zaujal svými vlastnostmi nebo nějakým činem. Pokud však zůstaneme u fyzické krásy, relativita má své hranice a někde mezi nimi se skrývá to, co se dá označit jako ideál. Postaví-li před vás někdo několik vám zcela neznámých mužů rozdílných typů, abyste z nich vybrala toho, který se vám zdá nejkrásnější, zcela jistě nezvítězí muž se zakrslou postavou, s příliš dlouhým tělem a krátkýma nohama ani ten s propadlým hrudníkem. Vítězem se s velkou pravděpodobností nestane ani muž s kulatými rameny, ochablými svaly či vystouplým břichem.

Ovšem ani extrémní svalovec s proporcemi kulturisty. Francouzský šansoniér Serge Gainsbourg může sice některým ženám připadat charismatický, jenže krása není totéž. Těch žen, co by mu daly přednost před Danielem Craigem, bude podstatně méně, takže ani on by nevyhrál. Zato představitel Jamese Bonda by měl šance více než slušné. Ankety o nejkrásnějšího, nejpřitažlivějšího a nejvíce sexy muže planety totiž v posledních letech vyhrává jako na běžícím páse. A důvod? Proporce. Krása se skrývala ve správných poměrech a proporcích již v dobách antických umělců.

1 / 3