14. března 2011
Existují dobré ženské vlastnosti, kvůli kterým může dopadnout vaše jízda špatně.
1 / 2

V autě se dá vyřídit víc věcí než jen přesun z místa A do místa B. Řídíte pravidelně? Tak určitě víte, co máme na mysli. Protože ráno šetříte čas, za jízdy se malujete nebo snídáte. Při šoférování běžně ladíte rádio nebo partnerovi udílíte telefonické instrukce, co má nakoupit k večeři. Jenže zatímco v práci vám schopnost dělat více věcí najednou může přijít vhod, jako řidičku vás ohrožuje. Podle statistik Policejního prezidia České republiky se může na první pohled zdát, že ženy řídí mnohem zodpovědněji než muži. Přestože představují čtyřicet procent všech řidičů, mezi držiteli trestných bodů najdete jen patnáct procent žen. A jednadevadesát procent všech smrtelných nehod na silnici také způsobí muži!

Ženy ale ročně ujedou v průměru jen tři tisíce kilometrů, zatímco chlapi urazí pětkrát delší štreku, a to staví nízkou nehodovost řidiček do úplně jiného světla. Proč ženy bourají? Ve více než polovině případů vás do problémů dostává nedostatečné soustředění na řízení.

„Hledala jsem v mobilu adresu restaurace, kde jsem měla sraz s přáteli, dostala jsem na náledí smyk a narazila do lampy,“ vybavuje si důvod své bouračky pětatřicetiletá architektka Lenka. „V autosedačce jsem měla dceru a krmila jsem ji čokoládou,“ vysvětluje třicetiletá zlatnice Andrea, proč nabourala do brzdícího kamionu. Na co ještě se vyplatí dát pozor, aby se vám nic takového nestalo? Čtěte, jaké ženské vlastnosti vás na silnici můžou stát život, přestože jindy na nich stojí váš úspěch.

Multitasking

„Ženy za volantem neriskují tolik jako muži, nebývají arogantní a vyvarují se nebezpečného předjíždění,“ tvrdí instruktor Jan Faktor, který pořádá kurzy bezpečné jízdy a školu smyku. Na druhé straně se ale za volantem ráda věnujete víc věcem než samotné jízdě a vinou roztržitosti se můžete vybourat. Kvůli nepozornosti samozřejmě havarují i muži – jenže ne tak často jako my. Chlapský mozek je od přírody naprogramován tak, aby se důkladně věnoval vždy jen jedné činnosti, takže vašeho přítele nejspíš ani nenapadne, aby při jízdě s někým vytrvale esemeskoval. Váš mozek naopak řeší i deset úkolů najednou, protože obsahuje víc nervových vláken, propojujících pravou a levou hemisféru. Za volantem rozpínavost mozku raději brzděte. „Mám ověřené, že pozornost řidičů znatelně sníží i kouření, rádio, puštěná navigace, konzumace jídla či nápojů nebo telefonování s handsfree,“ varuje instruktor Jan Faktor.

Jestliže například esemeskujete nebo ladíte rádio při rychlosti devadesát kilometrů v hodině a na čtyři sekundy sklopíte oči, přejedete délku fotbalového hřiště – poslepu! Souběžné používání obou hemisfér mozku vám může při řízení komplikovat život také proto, že nejspíš nedokážete bleskově rozlišit pravou a levou stranu. „Přibližně padesát procent žen zaváhá, která ruka je která, pokud se nepodívají na prstýnek nebo na znamínko na některé paži,“ upozorňují psychologové Alan a Barbara Peasovi v knize Proč muži neposlouchají a ženy neumějí číst v mapách. Jestliže řídíte a partner na vás nečekaně vyhrkne, že máte zahnout doprava, může se stát, že zamíříte na opačnou stranu. Z takových situací vznikají dopravní nehody, protože řidička zazmatkuje a snaží se omyl rychle napravit. Bezpečnější je pokračovat v jízdě, v klidu se rozmyslet, kde auto otočíte, a teprve pak se vrátit.

1 / 2