18. března 2018
Jasně, každý máme nějakou třísku v ráně. Když se ale necháte zaplavovat nenávistí, vztekem, myšlenkami na pomstu nebo sebelítostí, ničíte tím hlavně sebe.

Neodpustí mu. Nikdy. Prostě nemůže. „Chtěla bych, aby mu někdo ublížil tak jako on mně,“ hlásá na adresu svého bývalého Lenka. Onen bídák žije ve Vídni a Lenka mu loni po tříletém vztahu na dálku oznámila, že se k němu konečně přestěhuje. Chlapík se naoko zaradoval, jenže za čtrnáct dní zrušil svou pravidelnou návštěvu v Praze, za další dva týdny Lence napsal „nejezdi“ a pak jí přestal zvedat telefon a odpovídat na maily. Když se nic nechápající Lenka vypravila bez ohlášení do Vídně, našla v bytě vyměněný zámek. Bez vysvětlení.

Po třinácti měsících teď Lence přistál ve schránce dopis: „Byl bych rád, kdybys mi dokázala odpustit. Pořád u mě máš noční košili a další věci.“ Taky byste mu na jejím místě tu noční košili nejraději nacpala do krku? Snad každý člověk má v životě někoho, komu nedokáže odpustit, ať se snaží, jak chce. Ze všeho nejhůř snášíte křivdy od lidí, kterým jste hodně důvěřovala, třeba od rodičů nebo milého. Podle psychologů ale záští a myšlenkami na pomstu škodíte hlavně sama sobě. Proto se hodí pár tipů, jak nepříjemné pocity zničíte a zařídíte, aby vám zase bylo dobře.

1. tip:  Přestaňte křivdu nafukovat

Vztek vám může dodat sebejistotu a sílu, třeba když po rozchodu potřebujete sebrat odvahu k novému začátku. Taky ale funguje jako lupa, která nepříjemnou situaci pořádně zveličí. Spousta naštvaných lidí historku o velké zradě pořádně vyšperkuje a pak ji vypráví přátelům tak dlouho, až nafouknuté verzi sami uvěří.

„Když jsem po rozchodu zjistila, že mě Dominik rok podváděl, začala jsem ho ze vzteku pomlouvat, třeba jsem si vymyslela, že hodně pil a pak na mě byl hrubý,“ přiznává Edita. „Dělalo mi dobře, že mě lidé litují a v něm vidí padoucha. Nakonec mi ale nejlepší kamarádka vpálila, že už se na mě ani netěší, protože šířím špatnou náladu.“

Pokud se stejně jako ona chcete zbavit zbytečné nenávisti, v první řadě byste měla očistit svůj příběh od všech smyšlených dodatků. Zkuste si třeba zapsat, co se vám stalo, ale slibte si, že zaznamenáte jen pravdu.

Embed from Getty Images

2. tip:  Vciťte se do viníka

Když vám někdo uškodil, nejspíš vás ani nenapadne podívat se na problém jeho očima. Jestliže se ale pokusíte do viníka vcítit, možná na něj přestanete mít takový vztek. „Snažte se vidět nejenom jeho zlou vůli, ale všechno, co ho mohlo ovlivnit,“ doporučuje psycholog Jaro Křivohlavý, autor knihy Jak zvládnout vztek, zlost a agresi, který se zabývá psychologií odpuštění. Přestanete viníka vnímat jako zlé monstrum. A možná vám dojde, že i vy jste někdy udělala podobnou chybu a potřebovala jste, aby vám někdo odpustil.