7. prosince 2010
Zjistěte, kdy se vám vyplatí oslovit terapeuta, jak si ho vybrat, kolik mu zaplatit a jak se z něj pak nezbláznit.
1 / 5

Na adresu třicetileté lékařky Emy, trpící těžkou depresí, pronesl její (dnes už bývalý) předsudky zatížený přítel následující tvrdý soud: „Ty chodíš k psychoušovi? Měla by sis problémy vyřešit sama. Jsi nemožná!“ Možná vás někdo podobně odradil, abyste se s duševními potížemi obrátila na odborníka. Tito „vyrovnaní“ lidé však netuší, že podělit se o své psychično s expertem se v každé civilizované zemi považuje za samozřejmost.

Například v USA se dveře ordinací netrhnou. Střídají se v nich hollywoodské hvězdy, sportovci, právníci, zedníci, prodavačky. Duševní striptýz před terapeutem vyhledává až padesát procent Američanů. Naopak čtyři a půl procenta statečných Čechů, kteří se nebojí osedlat terapeutické křeslo či lehátko, se stává terčem výsměchu. Ten je ale opodstatněný asi tak, jako kdybyste se smála kamarádce, že sama neunese metrákovou skříň. Na každé věci najdete nějaký škraloup a stejně tak i na svém životě, dětství, vztazích či vrozených povahových vlastnostech objevíte kaz. Tyto vady vám někdy mohou působit úzkosti a strachy, které vám nabourávají prožívání světa. Psychoterapie vám pomůže, abyste se stala svobodnou, lépe se chápala, zlepšila své vztahy, vaše prožívání bylo bohatší a snadněji jste dokázala překonat těžké životní chvilky.

Nejlepší investice? Do sebe!

Po pár sezeních u terapeuta máte pocit, že se spustil nějaký proces, že si začínáte lépe uvědomovat svůj životní příběh. Terapie vám usnadní zvládat citové potíže, bolesti hlavy a žaludku, pocity malátnosti, dokáže odstranit i poruchy spánku, špatné stravovací návyky, nežádoucí závislosti a sexuální potíže. Nečekejte však procházku růžovým sadem. „Terapie pro mě byla bolestivá a nepříjemná. Musela jsem se postavit tváří v tvář věcem, které jsem si nikdy nepřiznala a vyhýbala se jim. Na druhé straně se mi zlepšilo sebevědomí a znám teď svou cenu. Našla jsem si dobrou práci a vyměnila tyrana za tolerantního muže,“ svěřuje se Ema.

Abyste dospěla k podobným výsledkům, budete muset terapii obětovat nejméně hodinu týdně a část svého konta. Padesátiminutová seance vás totiž přijde na 250 až 800 korun a skutečné změny ve svém jednání, prožívání a myšlení očekávejte po jednom až třech letech. Někdy vám s náklady píchne i zdravotní pojišťovna. Vaše vlastní investice ale terapii urychlí a zmenší riziko, že ji prolenošíte. Vy sama jste totiž spolupachatelkou žádané změny. Kolik vložíte, tolik máte zpátky.

1 / 5