19. srpna 2013
Cítíte, že věci nejdou tak, jak byste si přála? Následující text vás nasměruje k větší spokojenosti.
1 / 4

Většinou máte takový fofr, že nestíháte uvažovat ani nad tím, jestli byste si dala k večeři špagety, nebo raději pizzu. Natož abyste koumala, co vlastně od života chcete, jestli jste vůbec šťastná a co byste změnila. „Pospíchám z domova do práce, z práce na cvičení nebo za kamarádkami, pak honem domů za přítelem, spát a ráno zase do kanceláře,“ popisuje svůj všední režim devětadvacetiletá Denisa. „Jasně že bych spoustu věcí ráda dělala jinak, jenže nemám čas a sílu o tom ani přemýšlet, natož na nějakých obratech pracovat.“ Samozřejmě, když se vezete v zajetých kolejích, je to sice pohodlné, ale taky se připravujete o možnost žít líp! Vaše názory, ambice a pocity se totiž neustále vyvíjejí. Před pár lety vás nejspíš bavily a uspokojovaly jiné činnosti než dnes. Jenže o svých prioritách prostě nepřemýšlíte. Protloukáte se světem jednoduše tak, jak jste zvyklá. A pak se divíte, že vám váš život připadá neslaný nemastný. Právě teď ale máte šanci to změnit! Nalijte si sklenici vína, vypněte telefon, vyhraďte si pro sebe dvacet klidných minut a upřímně odpovídejte na následující dotazy.

1 Žiju pro práci, nebo pracuju pro život?
„Rovnováha nebo nerovnováha mezi pracovním a osobním životem se projevuje ve vnitřním životě člověka,“ varují psycholog Jiří Suchý a kouč Pavel Náhlovský v knize Životní koučování a sebekoučování (vydala Grada). „Pracovní život má dnes sklon rozpínat se na čtyřiadvacet hodin denně a sedm dní v týdnu, požírat život volnočasový a devastovat vnitřní život člověka. Tím se však ničí základy pracovní úspěšnosti.“ Jinými slovy: pokud se soustředíte hlavně na džob, nejspíš jste unavenější a méně výkonná než kolegyně, které víc odpočívají. I když třeba získáte šéfovské místo a slušný příjem, hrozí vám pocity prázdnoty a nespokojenosti. Podle odborníků by pro vás mělo být soukromí důležitější než práce, anebo je dobré mít obě strany v rovnováze. Někdy samozřejmě nastane období, kdy musíte ve firmě zabrat. Vyšší nálož stresu a povinností ale vždycky kompenzujte aktivním odpočinkem. Místo abyste se po těžkém dni za počítačem svalila před televizi nebo znovu zaplula na internet a vyřizovala e-maily, vyrazte do bazénu, na večeři s kamarádkou nebo na procházku s milým. Vypněte mobil, a ať vás druhý den v práci čeká cokoli, nemyslete na to! V ideálním případě byste totiž měla osm hodin pracovat, osm hodin spát a osm hodin dělat něco jenom pro sebe. Pokud vás tedy napadá, jak byste mohla aspoň trochu zvolnit tempo, seberte odvahu a udělejte to!

1 / 4