16. března 2013
Řevem si ulevíte, ale kvalitnějších služeb se určitě nedočkáte. Takhle ano:
1 / 3

Otrávený obličej prodavačky a diktátorský výraz úředníka – ještě před nedávnem naprosto běžný pohled. Abyste z úředníků, policistů, prodavačů a dokonce i barmanů vyrazila službu, musela jste se pitvořit, podsouvat jim úplatky, prosit, žadonit, poníženě projevovat vděčnost. S tím už je naštěstí konec. Některé staré návyky však v úřednících i prodavačích přežívají. Vy ale máte šanci změnit věci ve svůj prospěch a získat, co potřebujete. Doma i na dovolené. Stačí vědět, jak s takovými lidmi jednat.

Najděte pravou osobu

Řešte svůj problém s někým, kdo s ním může něco udělat. Nemá smysl vřískat na prodavačku v supermarketu, že vám prodala prošlý salám, obořovat se na trhače lístků v kině, že vás do sálu nepustí s vlastním džusem, nebo na recepční v hotelu, že nemá volný pokoj, který jste si řádně rezervovala. Za kvalitu služeb i za veškeré změny podmínek totiž většinou zodpovídají nadřízení těch pracovníků, na jejichž hlavu padl váš vztek. Než se pustíte do výčitek, nechte si zavolat člověka, který vaši potíž může vyřešit či vám nabídnout náhradu.

Načasujte stížnost

Ozvěte se hned, jak objevíte nedostatek. Tedy nikoli až poté, co v restauraci sežvýkáte polovinu přesolené pečínky nebo co probdíte několik nocí v hotelovém pokoji s dálnicí pod okny, ačkoli jste si rezervovala výhled na moře. V takové chvíli už jste totiž příliš napěněná, než abyste řešila spor v klidu. S nevzrušeným jednáním dojdete dál než s výrazem uštvané antilopy a řevem hladového tygra.

Buďte milá

Jednejte s respektem s osobou, s níž mluvíte, i když byste jí nejraději vypálila prsten na čelo. Odpoví vám ochotněji a lépe. Určitě nezapomeňte pozdravit a v prvních patnácti sekundách hovoru použít slovo prosím nebo děkuji.

1 / 3