30. listopadu 2017
Acai, Chlorela, Chia…ne, to nejsou dětská jména světových celebrit! (i když nic není nemožné.) Jedná se o názvy tzv. superpotravin. Pokud je neznáte, denně nejíte chia pudink a na Instagramu nemáte alespoň jednu fotku Acai bowl, jako byste nežili. Co jsou vlastně superpotraviny, proč bychom je měli jíst a jaké jsou jejich účinky?
1 / 3

„Pojem superpotraviny není žádným nováčkem, poprvé byl tento výraz použit již na začátku 20.století a postupně se stále více dostával do povědomí lidí. Velký rozmach superpotravin v posledních letech je ovlivněn aktuálním trendem zdravého životního stylu, vyváženým stravování a zájmem o sport. V dnešní době jsme ochotni za zázračné trendy potraviny zaplatit peníze navíc, a to i přes to, že ne vždy je jejich blahodárný účinek prokázán,“ vysvětluje Bára Nekolová, spoluautorka blogu Holky ve formě, a dodává: „Ono totiž samotné slovo superpotravina žádnou oficiální definici nemá, jedná se především o pojem označující potraviny pozitivně ovlivňující lidské zdraví. Superpotraviny bývají bohaté na vitamíny, minerály, vlákninu a antioxidanty, které přispívají k naší duševní pohodě. V ideálním případě je vždy konzumujte v syrové formě, abyste z nich vytěžili co nejvíce.“

Čtěte také: Dopřejte si zimní jídlo, ale udržte si sexy letní tělo!

K superpotravinám obecně řadíme i většinu ořechů, semínek, luštěnin a vybrané bobulovité ovoce a nebo třeba také granátové jablko, brokolici a avokádo.

Embed from Getty Images

Bára Nekolová z blogu Holky ve formě pro vás vybrala nejznámější superpotraviny. Jaké jsou jejich benefity a jakým způsobem je nejlépe zužitkovat?

Goji – kustovnice čínská: Jednoznačným favoritem je Goji, známá také jako kustovnice čínská pocházející dle názvu z Asie. Jejím hlavním benefitem jsou antioxidační účinky a s tím spojená harmonizace činnosti jater, ledvin a posílení obranyschopnosti. Goji se může pochlubit vysokým obsahem betakarotenu, vitamínu C, B1, B2, zinku, selenu, vápníku a železa. Využití je zcela na vás, ale nejoblíbenější je v kombinaci se snídaňovou kaší, smoothie a nebo jako večerní zobání k televizi.

Borůvky – Obzvláště maminky malých dětí je mají rády, není nic roztomilejšího než vidět svou ratolest v bílem tričku s fialovou pusou plnou borůvek! U borůvek je známo, že napomáhají při léčbě chřipky, angíny, působí příznivě v boji se záněty močového ústrojí a mohou se chlubit i svými protirakovinnými účinky. Najdete v nich vitamin C, draslík, karoten a železa a pozor – jsou vhodné při hubnutí. S borůvkami se běžně setkáváme i v kosmetickém průmyslu při výrobě pleťových peeling a krémů.

Brokolice – Je bohatá na vitamin C, E, B1 a kyselinu listovou. Vysoké zastoupení vitamínů doplňuje i celá řadu minerálních látek – železo, draslík, vápník, zinek, a fosfor.

Embed from Getty Images

1 / 3