14. března 2019

Dodržovat zdravý jídelníček se dá od oka

Tvrdíte, že jste přece svéprávná a máte zdravý selský rozum, takže víte, co je zdravé, čemu se vyhnout a dokážete si dietní jídelníček sestavit a uhlídat sama?

No jak myslíte, ale také se může stát, že i přes veškerou snahu nakonec zjistíte, že jíte jako těžce pracující dřevorubec. Stačí si jen poctivě spočítat, co za celý den zkonzumujete.

Odborníci o tomto dietním mýtu už dávno ví a dokonce ho podrobili i zkoumání. V roce 2015 proběhl na Harvardu výzkum, který jednoznačně potvrdil, že lidé podceňují množství kalorií, které zkonzumují.

Čtvrtina lidí odhadla kalorickou hodnotu konzumovaného jídla o 500 kcal menší, než ve skutečnosti byla. Bohužel další provedené výzkumy tento závěr jen potvrzují.

Například podle studie publikované v American Journal of Public Health podceňují lidé denní kalorickou hodnotu svého jídla v průměru o 600 kcal. Když k tomu uvážíte skutečnost, že doporučený denní energetický příjem se pro 170 cm vysokou, třicetiletou ženu, pohybuje kolem 1900 kcal, jde o podcenění poměrně zásadního charakteru.

Nevěřte svému odhadu a skutečně si začněte alespoň pro začátek porce poctivě vážit a zapisovat. Můžete využít třeba stránky www.kaloricketabulky.cz, které vám spočtou nejen celkový denní příjem, ale ukážou vám i poměr proteinů, sacharidů a tuků, který je při hubnutí také velmi důležitý.