14. března 2019
Už jste se s nimi určitě setkala. Opakují se tak často, že už jim většina lidí začala věřit – a kazí si tak úplně zbytečně své hubnutí. Shromáždili jsme pro vás největší mýty o spalování tuků a zjišťovala, jak to tedy ve skutečnosti vlastně je.

K dokonalé postavě stačí hodně cvičit

Tento omyl patří mezi nejoblíbenější, protože odráží nejvroucnější přání většiny z nás. Vybičovat se k pravidelnému pohybu ještě dokážeme, ale umlčet touhu se pořádně najíst je vážně těžké. Rády si proto nalháváme, že když naběháme dostatečný počet kilometrů a uděláme několik stovek dřepů, můžeme si přeci dopřát čokoládu, pořádný oběd a sem tam dortík… Však to znáte.

Pokud jste na tom podobně, máme pro vás špatnou zprávu – samotné cvičení k dokonalé postavě jednoduše nestačí. Můžete se klidně ucvičit do bezvědomí, ale dokud neupravíte složení svého jídelníčku, váš cíl bude stále v nedohlednu.

Výzkum z roku 2016, provedený na Arizona State University, zjišťoval, jak je to s hubnutím, pokud přidáte pohyb, ale nebudete si hlídat jídlo.

Jedna skupina žen s nadváhou třikrát týdně půl hodiny běhala, ale jedla to, co uznala za vhodné.

Druhá skupina oproti tomu přidala kromě pohybu i zdravější jídelníček. A výsledky byly dost jednoznačné.

U první skupiny se sice za dvanáct týdnů, po které výzkum trval, rapidně zvedla kondice, ale naprostá většina (sedmdesát procent) žen nezhubla ani na kila, ani na centimetry. A co hůř; většina z nich dokonce přibrala, protože čím víc cvičily, tím víc paradoxně jedly. Měly pocit, že se za sportování mohou odměnit.

Je to samozřejmě příšerná nespravedlnost, ale uvědomte si, že za dvě hodiny jízdy na kole spálíte přibližně pět set kalorií. A stačí dát si dvě koblihy a veškerá vydaná energie je zpět!