3. října 2017
Čím dál více běžců neukládá své běžecké boty k zimnímu spánku a pokračují v běhu i po tom, co se začnou objevovat první ranní mrazíky. ,Slunce je ukryté za mraky a oblíbené běžecké tratě pokryje listí. Mnozí, ale pořádně neví, jak se do takového nečasu správně obléknout. Nejčastěji chybují v množství oblečení a nesprávném vrstvení. Při běhu pak dochází k přehřívání a samotná radost z pohybu se vytrácí. Přinášíme vám krátký návod, jak na to:

Než s ním ale začneme, je třeba abychom zmínili tu nejzásadnější poučku, od které se vše odvíjí. Oblékněte se vždy tak, aby jste na počátku cítili lehký chlad. . I když je pocitové vnímání teploty dost subjektivní, při běhu se významně zahřívá úplně každý. Takže i když vyjdete ven z domu a budete takříkajíc klepat kosu, nebojte se, po pár minutách běhu si na ní ani nevzpomenete.

CO NA HLAVU?

Ač se to možná nezdá, prostřednictvím hlavy uniká nejvíce tepla a zároveň je to také na chlad pocitově nejhorší místo. Velmi nepříjemné je také to, pokud vám kolem nechráněných uší sviští studený vítr. Ideální prostředkem, jak tomuto zamezit, je běžecká čelenka. Důležité je, aby byla z funkčních materiálu, protože čelenky z klasické vlny či bavlny zahřejí až moc a rychleji nasáknout potem.

DO ČEHO OBLÉKNOUT HORNÍ ČÁST TĚLA?

Tady začněme od okrajových periférií. Každý celoročně běhající běžec vám poví, že jestli se nějaká část těla zahřívá při běhu nejhůře, tak jsou to prsty na rukou. Určitě se tedy při nízkých teplotách nebojte použít rukavice. Ale opět vyhledejte ty speciálně určené pro běh nebo se vám ruce budou potit a zima se do nich pustí ještě více.

Zbytek oblečení vrchní části těla volte podle poučky, kterou jsme zmínili na začátku článku. V principu je důležité obléct nějakou základní vrstvu, která je dostatečně prodyšná a dobře odvádí pot (funkční prádlo). Pokud teploty neklesnou pod 10 stupňů, můžete použit klidně i triko, které oblékáte v létě, a přes něj nějakou lehkou běžeckou funkční bundu. Díky ní jen tak neprofouknete, ale zároveň přes ní bude dostatečně odházet teplo, které při běhu vytváříte.

Pokud se teploty blíží k nule, což je typické například pro podzimní ranní mrazíky, je třeba vytáhnout o něco větší kalibr v podobě teplejšího běžeckého trika s dlouhým rukávem a zateplené běžecké bundy. Nám se například osvědčily funkční trika s příměsí vlny, které dokáží výborně zahřát, ale zároveň dobře odvádí pot. Co nás také hodně baví jsou zateplené běžecké bundy, jejichž rukávy jdou přetáhnout i přes ruce. I když máte rukavice, něco takového vás minimálně na začátku běhu potěší a ve chvíli, kdy vaše teplota začne stoupat, prostě rukávy vytáhnete zpět.

CO NA DOLNÍ ČÁST TĚLA?

Co se týče dolní části těla, tak tady je potřeba pamatovat na dvě důležité partie: “Achillovky“ a kolena. Tyhle dvě při běhu velmi namáhané partie těla totiž při prochladnutí ztrácí svou elasticitu a jsou náchylnější ke zranění. S jistotou tedy při klesajících teplotách odložte krátké šortky a oblékněte nejlépe dlouhé běžecké legíny. Zapomeňte také na kotníkové ponožky a nazujte takové, které natáhnete minimálně do půlky lýtek. A opět, při teplotách blížících se k nule vyhledávejte zateplené varianty.

CO OBOUT?

Na úplný závěr máme pro vás radu, proč je na podzim důležité správné běžecké obutí. Padající listí utvoří na cestách kolikrát velmi klouzající povrch, na kterém si běh v botách, ve kterých jste zvyklí běhat v létě, úplně neužijete, a navíc budete riskovat zranění. Ideální volbou jsou tak trailové boty, které mají vyšší vzorek na podrážce a lépe vás v podzimních podmínkách podrží. Pokud jste zvyklí běhat spíše po tvrdém povrchu, tak ale určitě koukejte po nějaké univerzálnější variantě trialových bot, kdy vzorek není až tak vysoký, protože běh po tvrdém povrchu s vysokým vzorkem není žádná radost.

Spousta běžců se také s příchodem podzimu ptá po botách s voděodolnou úpravou alá Gore-tex. U běžeckých bot však takovou úpravu nedoporučujeme. Bota je mnohem méně prodyšná a noha tak hůře dýchá. Běžecké boty se navíc dělají pouze v nízké variantě a vlhkost se tak do nich dostane vrchem. Nebojte se ale, že by vám hrozily omrzliny. Tím, jak se noha při běhu zahřívá, se vám ani při promoknutí nestane, že by vám výrazněji prochladla.