29. dubna 2011
Po návratu z obchodů se nejednou stane, že si říkáte, zda jste to s tím utrácením nepřehnala? Byla ale příčinou nezřízeného nakupování pouhá vášeň, nebo obchody využívají praktiky, které k podobnému chování vybízejí.

Pojem podprahové vnímání je poměrně známý, ale lidé si jen málo uvědomují, jak mohou být díky němu zranitelní. Nezřídka se využívá ve volebních kampaních a pokusy o manipulaci se najdou i v televizních seriálech nebo filmech. Bez podrobné analýzy jsou většinou těžko odhalitelné.

Co je to ono podprahové vnímání? Kromě našeho vědomí naše osobnost obsahuje i nevědomí (podvědomí). Možnosti vědomí vnímat okolní svět je poměrně omezené a velké množství informací zpracovává naše nevědomí, což si samozřejmě ani neuvědomujeme. Podprahové vzkazy míří právě tam. Ty mají různou podobu. Např. do filmu lze vložit vědomím nepostřehnutelný snímek nebo text. V případě audia se využívá tzv. backmasking, pracující s údajnou schopností podvědomí zpracovávat i skrytou výzvu i když je foneticky obrácená.

Oficiálně existují speciální nahrávky pro hypermarkety se skrytými výzvami pro případné zloděje. Obvyklá sdělení jsou: „Jsem čestný člověk“ nebo „Nekradu“.

Taková informace, ale vzbuzuje obavu, zda to nelze využít i pro zvýšení prodeje zboží nebo jen k příjemnému pocitu z pobytu v obchodě. Při pohledu na jednání některých nakupujících se zdá, že tomu tak opravdu je…