3. března 2011
Víte, že špatný cvičitel vám může uškodit víc, než vůbec tušíte? Na co si máte dát pozor a jak za své peníze dostanete to nejlepší?
1 / 3

Znáte to, ne? Půl roku sbíráte odvahu, finance a chuť, abyste si předplatila permanentku na nějaký druh pohybu. Potom konečně seženete cvičební oblečení, ve kterém nevypadáte jako klon spartakiádní cvičenky, a dostavíte se na první hodinu. Tady ale se znechucením zjistíte, že trenérka automaticky předpokládá, že všichni účastníci znají a umějí dané cviky, a tudíž jim není třeba žádného vysvětlení.

Během hodiny do sebe narážíte s dalšími zmatenými a zpocenými cvičícími, druhý den se probudíte s úpornou bolestí svalů a skálopevným odhodláním použít permanentku na podpal. Tak s tím je teď konec! Je jasné, že pokud cvičíte správným způsobem, váš organismus by vám ze samé vděčnosti nejraději zulíbal ruce, jenže špatně prováděný pohyb vám bohužel může také značně ublížit. Možná se domníváte, že pokud jste investovala do hodin pod vedením odborníka, pojistila jste si i kvalitu. Ani to ale není jisté. Zjišťovali jsme, co mají umět cvičitelé čtyř sportů, které jsou teď v kurzu.

První cvičení: Orientální tanec

Proč je pro vás dobrý: Protože při něm vůbec nemáte pocit násilného sportu a přitom si formujete stehna, boky a břicho. Jako bonus vás zbaví bolestí zad a zmírní menstruační obtíže.
Možnosti: Můžete sebou vrtět doma podle videokazety nebo si zaplatit kurz v nějaké škole specializované na břišní tanec. Pokud se chcete opravdu naučit svůdně potřásat boky, měla byste investovat do celé série hodin na své úrovni.
Proč si zaplatit lektorku: „Zkušená cvičitelka dává pozor, zda děláte pohyb správně, a případné chyby vám hned opravuje,“ vysvětluje Lenka Ullrichová z Centra orientálního tance. Video vám sice možná ušetří pár korun, ale jen těžko dohlédne na to, jestli si tancem spíš neubližujete. „Například při kroužení boky je nutné mít mírně podsazenou pánev. Tento kroužek blahodárně působí na páteř a pohlavní orgány. Pokud ovšem při tomhle cviku vystrkujete zadek a prohýbáte se, budou vás bolet záda a můžete si i poškodit páteř,“ tvrdí Lenka Ullrichová.
Dejte si pozor: Kvalitní lektorka na začátku zařadí rozcvičku a na konci vás nechá protáhnout svaly. Všímejte si také toho, dokdy přibírá nové členky, protože když k vám přibude nováček v polovině kurzu, dá se očekávat, že vás bude brzdit a vy jeho stresovat. S tím souvisí i skutečnost, že dobrá učitelka vede kurz v jedné pokročilosti a jako začátečnici vás nenechá přihlásit se mezi protřelé tanečnice. „Důležité je i zařazování několikaminutové improvizace. Na druhé straně příliš časté improvizování svědčí o lektorčině nepřipravenosti,“ dokončuje Lenka.

1 / 3