25. dubna 2017
Jedním z nejčastějších mýtů o hubnutí je tvrzení, že nesmíte žádný tuk. 

Trio

Tuky, bílkoviny a sacharidy jsou základní trojice, která je zdrojem energie. Nadměrná konzumace tuků samozřejmě není vhodná a nese s sebou riziko zdravotních problémů. Podle zásad zdravé výživy by tuky měly tvořit 25 až 30 procent vašeho denního energetického příjmu. Když odečtete skryté tuky, které se nachází v potravinách (jogurty, sýry, uzeniny, pečivo), zůstane vám přibližně třetina, kterou si můžete namazat na chleba nebo použít při vaření.

Dobré versus špatné

Takzvané špatné tuky jsou ty které mají vysoký podíl v transmastných a nasycených mastných kyselinách. Najdete je například v tučném mase, uzeninách, v nekvalitních margarínech…

Dobré tuky jsou převážně z nenasycených mastných kyselin. Dodají do organismu látky, které si sám nedokáže vyrobit, například esenciální mastné kyseliny pomáhají při vstřebávání vitaminů rozpustných v tuku – A, D, E a K. Dobré tuky chrání srdce a cévy. Najdete je například v rostlinných olejích, rybách, avokádu, mandlích, semínkách…

Co musíte vědět:

Při výběru rostlinného tuku sledujte tyto 4 údaje:

Nasycené mastné kyseliny – zvyšují hladinu cholesterolu, proto by jich mělo být co nejméně
Mononasycené mastné kyseliny – pro organismus jsou důležité a k cholesterolu se chovají neutrálně.
Polynenasycené mastné kyseliny – snižují hladinu cholesterolu, proto by měly převažovat
Transmastné kyseliny – vznikají při zastaralých postupech ztužovaní rostlinných olejů. Zvyšují cholesterol. Tento údaj by měl být menší než 1%, ideálně 0,1%

Čtěte také: Trio zázračných olejů pro vaši krásu