23. března 2016
 | 
Foto: Shutterstock
Nepřeceňujte svoji něžnou pověst! Čím dál víc totiž sílí moc znepokojivě řízných esencí. Podlehnete jim i vy?
1 / 2

Sotva vstoupíte do běžné parfumerie, zašimrají vás pod nosem lány rozkvetlých polí a růžových zahrad. Ano, Daisy od Marca Jacobse, J’adore z dílny Christiana Diora nebo Beautiful od Estée Lauder působí žensky a nadopují vás radostí, a proto jsou také velmi žádané. Jenže právě teď přichází nová éra vůní…

Podle kosmetických průzkumů narůstá počet vás, kterým oblaka radostných květinových esencí připadají až příliš jednoznačná a nevinná. Pokud toužíte po něčem rafinovaném, provokativnějším a nechcete vonět stejně jako kolegyně v práci nebo rozpoznávat svoji vůni na spolucestujících v tramvaji, čtěte dál!

Nová ženskost

Když před časem Giorgio Armani uvedl vůni Sí, představovala jasný protiklad romanticky načechraných okvětních lístků. Obdélníkový flakon s uzávěrem ve tvaru kamene, naplněný květinově dřevitými ingrediencemi, které připomínají spíš odvážné a sebejisté pánské kolínské než smyslné dámské vůně. I přesto, že ucítíte tóny frézie a růže, tvůrci tohle dílo zařadili do skupiny chypre vůní (dřevitých a mechovitých). Když elixír Sí dorazil do Spojených států, stal se tam během jednoho roku nejprodávanějším parfémem s podpisem Armani v historii.

A další značky jako třeba Chanel, Dior, Lancôme nebo Tom Ford rovněž přiostřily. Vytasily se s koktejly, ve kterých rozpoznáte exotické, často maskulinní složky – kůži, kadidlo či pižmo. Jejich parfémáři vymýšleli všemožné způsoby, jak romantické květiny spárovat s říznějšími akordy. Vznikly tak kombinace růže s oudem (esence získávaná z agarového dřeva) nebo třeba fialky s pačuli. Přitom na téhle revoluci nesou zásadní podíl produkty, které dříve spadaly výhradně do oblasti niche (v překladu originální, nezávislý). Jde například o Byredo, By Kilian, které seženete v Ingredients.

A protože se obliba těchhle „stínových kousků“ i díky sociálním sítím stále zvětšuje, reagují značky, které běžně koupíte třeba v Sephoře. Výsledek? Slavné značky se vrhly na míchání niche vůní a zakladatelé niche kolekcí zase zatoužili zařadit se mezi zvučná jména. A trend ústupu ženskosti pocítíte i mimo svět vůní. Když Taylor Swift před sedmi lety odstartovala svoji kariéru, natočila ke své písni Love Story klip, v němž se ukázala jako princezna.

Uběhlo pár let a před publikum předstupuje s apokalyptickým videem Bad Blood, kde ztělesňuje vůdkyni drsného dívčího gangu. V její partě nechybí herečka Lena Dunham kouřící doutník nebo topmodelka Cara Delevingne, jež si pohrává s nunčaky. Mimochodem, tahle jmenovaná rozhodně nespadá na škatulky andělských krásek, přesto po její tváři módní průmysl doslova lační. „Pojetí ženskosti se mění, ženy si mohou dovolit být víc uvolněné i neupravené,“ komentuje jev floristka Brittany Asch z amerického květinového studia Brrch (k tomuhle článku vytvořila květinové aranže). Temné květy a nekonvenční aranže dostávají čím dál častěji přednost před úhledně upravenými pugéty. Také v módním průmyslu zažívají provokativní kytice svoje zlaté období. Obhlédněte třeba nejčerstvější kolekce Carven nebo od Marca Jacobse.

1 / 2