17. října 2015
 | 
Foto: Shutterstock
Možná to zní neuvěřitelně, ale když se naučíte jíst víc, shodíte až půl kila týdně a do konce roku si pročistíte tělo. Jak funguje obrácená dieta?

Pokud chcete shodit pár kilo, neměla byste hladovět, ale právě naopak! Trik spočívá v tom, že do jídelníčku zařadíte potraviny, které mají velký objem, ale málo kalorií. Když si dáte k snídani tvarohový koláček, zahltíte tělo sacharidy a tuky, ale za chvíli budete mít opět hlad. Koláč sice obsahuje trochu tvarohu, ale žádné bílkoviny a vitaminy. „Jestliže místo něj slupnete lehký jogurt, nektarinku a müsli s minimem přidaného cukru, dodáte tělu víc paliva a získáte pocit, že jste se opravdu nasytila, protože jste snědla hned celý talíř dobrot,“ tvrdí psycholožka Iva Málková, autorka knihy Hubneme s rozumem a tvořivě.

Když si narychlo zaplácnete žaludek klobásou s chlebem, přijmete zhruba stejný počet kalorií jako během zdravé půlhodinové hostiny, při které si ale vychutnáte plný talíř libové šunky, zeleniny a sýra s knäckebrotem. Druhou pochoutku sníte za delší čas a zasytí vás na neskonale delší dobu. „Na talíři tak sice máte hodně jídla, ale neobsahuje skoro žádné kalorie.“ Půl kila ledového salátu má nízkou denzitu a trávení vám zatíží jen dvě stě padesáti kilojouly, zatímco stogramová porce suchých těstovin jich má patnáct set. Po slupnutí obří porce salátu si přitom budete paradoxně připadat mnohem najedenější než po malé porci špaget!

Místo tuků voda

„Zhubnout půl kila týdně a váhu si udržet se vám podaří, když zavedete drobné, ale trvalé změny a u zdravého životního stylu už zůstanete,“ ujišťuje odbornice Iva Málková, která se zaměřuje na léčbu nadváhy. Zelenina a nízkotučné jogurty v sobě mají ze všech potravin nejvíce vody, takže jsou vaším nejlepším dietním spojencem. Čím víc vody totiž potravina obsahuje, tím má nižší energetickou denzitu a je vhodnější pro dietu.

Při nákupu také mrkněte na obal, kolik má pochoutka tuků. Zatímco dvacet deka mastného salámu Vysočina má v sobě až čtyřicet gramů tuku, libovější kousky šunky neobsahují skoro žádný. Když už přesto dostanete na salám s tukovými oky chuť, nepanikařte, ale místo s půlkou chleba si ho nakrájejte třeba do ledového salátu. Ušetřit tuky můžete například i při volbě sýra. K výrobku s dvacetiprocentním podílem tuku v sušině si můžete dopřát několik kousků ovoce, zeleniny nebo třeba nízkotučného sýra cottage – vaše večeře bude rázem objemnější, ale stejně náročná na trávení, jako kdybyste zhltla pouhý kus tučného sýra s chlebem.

Tip: Pokud chcete hubnout pomalu a trvale, snižte denně energetický příjem proti běžnému, na jaký jste zvyklá, o dva tisíce kilojoulů. Znamená to, že si každý den povinně odpustíte jeden z následujících hříchů: osmdesát gramů buráků nebo čokolády, litr piva, jeden Big Mac nebo croissant, litr sladké limonády, jednu bagetu nebo dva kousky bábovky.